17.–31.3.2025

Valtuustovaalit

9.9.2024

Tehyläiset valitsevat uudet päättäjät valtuustoon keväällä 2025. Tärkeät vaalit, joissa sinä voit vaikuttaa äänestämällä. Tai haluatko valtuuston jäseneksi? Asetu ehdolle! Valtuusto linjaa Tehyn toiminnan tulevaisuudesta sekä päättää muun muassa tehyläisten edunvalvonnasta ja esimerkiksi työtaistelutoimista.

Tehyn valtuustovaalit pidetään 17.–31.3.2025. Äänestää saavat kaikki Tehyn varsinaiset ja opiskelijajäsenet. Vaalit pidetään sähköisesti ja vaalipiirinä on koko maa.  Valtuustoon valitaan 83 jäsentä.

Mitä valtuusto tekee?

Valtuustoon valittavat tehyläiset huolehtivat siitä, että arkesi sujuu ja voit keskittyä työhösi. Valtuusto vastaa Tehyn jäsenten edunvalvonnasta, hyväksyy työehtosopimukset, tekee ratkaisuja esim. työtaistelutoimista sekä päättää liiton toiminnan linjauksista ja kannanotoista alaa koskeviin asioihin. Se myös valitsee Tehyn puheenjohtajan.

Vaalien aikataulu

• Ehdokkaaksi asettuminen 4.24.2.2025
  • Äänestäminen 17.–31.3.2025
  • Tulosten julkaisu 2.4.2025

Asetu ehdolle

Ehdolle voi asettua jokainen vaalikelpoinen ammattiosaston jäsen tai opiskelija. Aiempaa kokemusta edunvalvonnasta tai vastaavista tehtävistä ei tarvita.

Ehdokkaalle

Sinä olet muutosvoima. Asetu ehdolle!

Tehyn valtuuston vaaleissa voivat asettua ehdolle kaikki vaalikelpoiset ammattiosaston jäsenet ja opiskelijajäsenet. Ehdokkaaksi voit asettua 4.24.2.2025 välisenä aikana.

Olet vaalikelpoinen, jos:

• sinulla ei ole maksamattomia jäsenmaksuja vuodelta 2024 ja
  • Tehyn ammattiosasto tai Tehyn opiskelijayhdistys on hyväksynyt sinut jäseneksi 31.1.2025 mennessä.

Jos olet epävarma vaalikelpoisuudestasi, voit tarkistaa jäsenyytesi Tehyn asiointipalvelusta

Ehdokkaaksi voi asettua sähköisellä ehdokasasiakirjalla, joka avautuu täytettäväksi asiointipalvelussa helmikuun 2025 alussa. Lisätietoja ehdokkuudesta saat myös Tehyn valtuustoryhmistä.

Äänestäjälle

Äänesi on muutosvoima. Käytä sitä Tehyn vaaleissa!

Tehyn vaaleissa saavat äänestää kaikki varsinaiset Tehyn jäsenet ja opiskelijajäsenet. Äänestysaika vaaleissa on 17.-31.3.2025. Äänestys onnistuu vaalisovelluksessa.

Äänesi on muutosvoima, joka vaikuttaa suoraan arkeesi Tehyn jäsenenä. Valtuusto päättää tärkeistä asioista kuten työehtosopimuksista, edunvalvonnasta ja Tehyn toiminnasta. Äänestämällä valitset, kuka tekee nämä päätökset. Tee tulevaisuudesta sinun näköisesi!

Äänioikeutesi on kunnossa, jos jäsenyytesi on voimassa 31.1.2025 ja olet maksanut jäsenmaksusi. Voit tarkistaa äänioikeutesi asiointipalvelussa.

On tärkeää, että valtuustoon saadaan monipuolinen joukko tehyläisiä – niin eri ammateista ja ikäryhmistä kuin julkiselta ja yksityiseltä sektorilta ympäri Suomea. Valtuustoon valitaan 83 tehyläistä, vaalipiirinä on koko maa.

Valtuustovaalit 2025

Tehy viestii vaaleista aktiivisesti omissa kanavissaan. Seuraa somessa tunnistetta #tehyvaalit.

Vaalimateriaalit