Försäkring i händelse av allvarlig sjukdom

Som medlem i Tehy kan du via Mandatum teckna en försäkring i händelse av allvarlig sjukdom – du får ett 10 procent högre ersättningsbelopp.

Som medlem i Tehy kan du via Mandatum teckna en försäkring i händelse av allvarlig sjukdom – du får ett 10 procent högre ersättningsbelopp.

Allvarliga sjukdomar överraskar var femte finländare* i deras mest aktiva skede i livet. Engångsersättning som utbetalas från försäkringen ger dig tid att ordna din vardag och ditt liv på nytt, på dina villkor.

Du får den skattefria engångsersättningen om du får en diagnos av en allvarlig sjukdom eller genomgår ett ingrepp.

Försäkringsskyddet täcker i försäkringsvillkoren nämnd cancersjukdom, kranskärlsoperation, hjärtinfarkt, njursvikt, MS-sjukdom, stroke och organ- eller benmärgstransplantation.

Du kan använda ersättningen på önskat sätt, till exempel för att betala sjukdomens vårdkostnader, lån eller vardagens löpande utgifter.

Som medlem i Tehy kan du via Mandatum teckna en försäkring i händelse av allvarlig sjukdom. Som medlem i Tehy får du ett 10 procent högre ersättningsbelopp från Mandatums försäkring i händelse av allvarlig sjukdom upp till 100 000 euro. En förutsättning för att få ta del av förmånen är att den försäkrades hälsotillstånd inte orsakar några premiehöjningar.

*Var femte finländare insjuknar i allvarlig cancersjukdom, hjärtinfarkt, kranskärlssjukdom eller stroke före 65 års ålder (källor: Finlands cancerregisters statistiska rapport Cancer 2021, Hjärnförbundets publikation Aivoverenkiertohäiriö (AVH) Suomessa, THL:s FINRISKI-räknare 2023 och THL:s statistik).