Tehy: HUS förhandlade inte i tid med personalen om flytten av verksamheten vid Lojo sjukhus – handlingarna strider mot samarbetslagen

Fackorganisationen Tehy bedömer att HUS har handlat i strid med samarbetslagen, eftersom HUS inte har förhandlat med personalen i tid om sitt beslut att flytta förlossningsverksamheten permanent till Kvinnokliniken och Jorvs sjukhus. HUS berättade i sitt meddelande idag att flytten genomförs och motiverade den med ett beslut som fattades redan den 17 juni 2024.

Image text
Foto: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Tidigare på sommaren berättade HUS också att förlossningsverksamheten i Lojo flyttas till andra sjukhus efter att Jorvs tilläggsdel blivit färdig, men inledde inte heller efter detta samarbetsförhandlingar med personalen. Med andra ord hade HUS beseglat Lojo sjukhus och dess arbetstagares öde vid samkommunsstyrelsens sammanträde, men meddelade om detta först i dag.

Tehy anser att HUS handlingar verkar strida mot personalens lagstadgade rätt till medverkan.

– HUS gör saker och ting i fel ordning. Enligt samarbetslagen ska förhandlingarna föras i det skede då man ännu kan påverka basutgångspunkten: Ska man lägga ner verksamheten eller funderar man på nya alternativ tillsammans? Men HUS verkar inte bry sig om sin personal, än mindre om Finlands lagar. Det här är Excel-ledande, säger Tehys ordförande Millariikka Rytkönen.

Dessutom meddelade HUS i dag att man kommer att förhandla med personalen på Lojo sjukhus som en del av de samarbetsförhandlingar som redan pågår med hela HUS personal.

– Det här ser ut som en paniklösning som HUS gör då de hamnat i ett nödläge när politikerna skurit in på deras finansiering. Det är en sorglig situation, säger Rytkönen.

HUS ensidiga meddelande innebär att arbetstagarna på förlossningssjukhuset i Lojo lever i en turbulent tillvaro, eftersom situationen i själva verket kräver att de antingen flyttar efter arbetet till den dyrare huvudstadsregionen eller börjar köra långa arbetsresor ovanpå det tunga treskiftsarbetet.

– Det är arrogant av arbetsgivaren att anta att de kompetenta arbetstagarna flyttar sitt liv från en plats till en annan som tjänstehjon som slängs hit och dit, säger Rytkönen.

Tehy anser att samarbetsförhandlingar med personalen vid Lojo sjukhus borde ha förts på korrekt sätt redan innan beslutet fattades av HUS samkommunsstyrelse i juni, för att man skulle ha kunnat fundera över de verkliga alternativen tillsammans.

– Frågan väcks om vad HUS i dag egentligen påstår sig förhandla om med personalen som sköter förlossningarna i Lojo, när HUS i vilket fall som helst håller på att genomföra flytten, säger Rytkönen.

HUS meddelande är också mycket dåliga nyheter för familjer, mödrar och barn som föds i Lojo och hela Nyland.

Mer information: ordförande Millariikka Rytkönen, intervjuförfrågningar via specialmedarbetaren Mila Huovinen, [email protected], tfn 0400 540 005.

Mer om ämnet