Tehy: Finansieringen av social- och hälsovårdstjänsterna måste få säkerhetsgarantier, godtyckliga nedskärningar måste stoppas

Tehy, fackorganisationen för anställda inom social- och hälsovården respektive det pedagogiska området, anser att receptet för fungerande social- och hälsovårdstjänster är enkelt. När man säkerställer tillräcklig finansiering, bra arbetsförhållanden och kompetenta vårdare får man social- och hälsovårdstjänsterna att fungera på ett hållbart sätt.

Det är ironiskt att vi har sett samarbetsförhandlingar inom välfärdsområdena från och med våren samtidigt som det råder vårdarbrist som redan har medfört kris inom tjänsterna på många ställen.

– Man har sugit nästan all märg ur social- och hälsovårdstjänsterna med besparingar och nedskärningarna som riktar sig till dem är godtyckliga. Man behöver inte vara någon profet för att förstå att detta inte gör vårdköer kortare eller räddar välfärdsstaten även om statsminister Petteri Orpo och den övriga regeringen påstår det, säger Tehys ordförande Millariikka Rytkönen.

Rytkönen förutspår att kostnaderna tvärtemot kommer att stiga kraftigt eftersom man nödvändigtvis inte får vård i tid och behandlingen av sjukdomar kommer att kosta mer på grund av detta.

– Social- och hälsovårdstjänsterna måste fungera under alla omständigheter – över mandatperioder – de kan inte vara en måltavla för regeringens godtyckliga och kortsiktiga beslut. Därför ska finansieringen av social- och hälsovårdstjänsterna få säkerhetsgarantier som skulle trygga arbetsfreden inom välfärdsområdena och den kommunala sektorn samt ge möjligheten att på riktigt utveckla tjänster. Detta skulle i sin tur öka medborgarnas förtroende för att man har tillgång till vård och får hjälp vid behov.

Tehy har utarbetat för välfärdsområdes- och kommunalvalet en Modell för förändringskraft vars syfte är att hjälpa beslutsfattarna att koncentrera sig på det väsentligaste – pengar, arbetsförhållanden och kompetenta anställda – när det gäller beslut som handlar om social- och hälsovårdstjänster.

Utan tillräcklig finansiering får man inte tillräckligt med kompetenta, yrkeskunniga anställda. Vårdarbristen kan bekämpas genom att förbättra lönesättningen och främja välbefinnandet i arbetet.

– Finansieringen av löneprogrammet som förhandlades fram för välfärdsområdena och den kommunala sektorn ska säkerställas. Vårdarnas välbefinnande i arbetet och arbetsförmåga kan effektivt förbättras genom att förnya arbetstidssystem, betonar Rytkönen.

I Tehy har man under en längre tid fäst uppmärksamhet vid den oroväckande trenden att minska antalet chefer inom vårdarbetet, såsom avdelningsskötare. Om personalen inom social- och hälsovården inte har några nära chefer finns det ingen som handleder personalen, vilket leder till sämre kvalitet. Behörighetsvillkoren och utbldningsnivån inom branschen kan inte heller sänkas.

Rytkönen hoppas att beslutsfattarna inom den kommunala sektorn och välfärdsområdena skulle sända ett starkt budskap till statsmakten: så här kan det inte fortsätta.

– När jag har följt dessa av statsmakten föreslagna nedskärningar och vågen av samarbetsförhandlingar som de orsakat har jag märkt att statens ekonomi nu balanseras kraftigt på bekostnad av medborgarnas vård. Att vårdgarantin försämras och personaldimensioneringen inom äldreomsorgen flyttas har inte främjat saken på något sätt.

Tehy publicerade sin Modell för förändringskraft under sitt hälsopolitiska seminarium i dag.

Tehys modell för förändringskraft till beslutsfattarna:

• Pengar
    – Social- och hälsovårdstjänsterna måste få säkerhetsgarantier.
     – Godtyckliga nedskärningar inom social- och hälsovårdsbranschen måste stoppas.

• Arbetsförhållanden
    – Det måste finnas tillräckligt med yrkeskunniga vårdare.
    – Antalet chefer inom vårdarbetet kan inte längre minskas.
    – Vårdarnas arbetstidssystem måste förnyas så att de stödjer välbefinnande i arbetet.

• Kompetenta anställda
    – Utbildningsnivån och behörighetsvillkoren inom branschen kan inte sänkas.
    – Arbetsfördelningen måste förnyas genom att utnyttja vårdarnas kunnande fullt ut.
    – Den internationella rekryteringen måste ökas i enlighet med spelreglerna för etisk rekrytering.

Tehys modell för förändringskraft finns på sidan:

Mer information:

ordförande Millariikka Rytkönen, intervjuförfrågningar via specialmedarbetaren Mila Huovinen, [email protected], tfn 0400-540005
Tehys direktör för samhällsrelationer Kirsi Sillanpää,
tfn 040 820 7848, [email protected]