Årets tehyitiska äldreomsorgschef 2024 ”Jag har valt främjande av ett gott liv för äldre som min uppgift i den här världen”

Kristiina Juudin har idag belönats med stiftelsen La Caritas hedersutmärkelse till en tehyitisk äldreomsorgsdirektör. Juudin är direktör för en enhet med heldygnsomsorg för äldre där personalomsättningen är låg. Hon har även utarbetat en anvisningsartikel åt Duodecim till databasen Vanhusten hoito ja hoiva (Vård och omsorg för äldre) och arbetar på en avhandling vid Åbo universitet om att stödja andligheten hos äldre som lider av minnessjukdom.

Image text
foto: Pasi Leino / Tehy

Kristiina Juudins passion för vård av äldre och personer som lider av minnessjukdom fick sin början redan på den första praktikplatsen under sjukskötarutbildningen och sedan dess har hon upplevt frågan som sin livsuppgift.

Juudin har sedan 2018 arbetat som chef för Mainiokoti Raisiontori, vid enheten med heldygnsomsorg för äldre. Hon är utbildad sjukskötare och magister i hälsovetenskaper.

– Jag betonar alltid för personalen att om äldre uttrycker ett önskemål här, ska vi alltid sträva efter att uppfylla det. Vår uppgift är att göra vårt allt för att uppfylla önskemålen, konstaterar Juudin.

Personalen vid Mainiokoti Raisiontori har redan två gånger tilldelats en kvalitetsutmärkelse, som delas ut årligen till några enheter av Finlands närmare ett hundra Mainiokoti. Kriterierna för kvalitetsutmärkelsen omfattar bland annat gott genomförande av läkemedelsbehandling, utarbetande och uppdatering av vård- och serviceplaner samt genomförande av utevistelser och en funktionell vardag för de äldre.

Utgående från enkäter om arbetstillfredsställelse är personalen vid Raisiontori mycket nöjda med sitt arbete och närchefsarbetet. Personalomsättningen på enheten är lägre än normalt.

Juudin berättar att hon inte bara är chef, utan även teammedlem och att det är tillåtet också för henne att göra fel.

– Vi skötare lever tillsammans i de boendes vardag och vi har ingen hierarki. Skötarna trivs inte om de inte upplever att arbetet är meningsfullt. Man ska må bra efter arbetsdagen.

Juudin har arbetat med sin avhandling vid sidan av arbetet och talat om äldreomsorgsarbete vid såväl inhemska som internationella universitet och organisationer. Avhandlingen Ikääntyneiden muistisairaiden henkisyyden tukeminen hoitotyön ympäristöissä (Stödja andligheten hos äldre minnessjuka i omvårdnadsmiljöer) befinner sig för närvarande i granskningsfasen. Som ett resultat av forskningsarbetet utvecklade hon en teori om att stödja andligheten hos äldre i det praktiska omsorgsarbetet.

– Till exempel kan fotografier på närstående personer eller djur hjälpa till att skapa en kontakt med en person som lider av minnessjukdom. Dessutom kan man via anhöriga få information om vad som är viktigt för den ifrågavarande personen som skulle kunna implementeras i omvårdnadsmiljön för personen som lider av minnessjukdom.

La Carita-stiftelsen har sedan 2002 delat ut utmärkelser för gott arbete inom äldreomsorgen till olika arbetsgrupper och framstående chefer. Utmärkelsen som delades ut i dag är den elfte utmärkelsen till Årets direktör för äldrearbete och delades ut i samband med en studiedag om vård av äldre som ordnades av Tehy. Utmärkelsen delades ut första gången 2011.

La Carita-stiftelsens mål är att främja välbefinnandet hos äldre och åldrande i Finland.

Mer information:
Kristiina Juudin
tfn 0406311332

La Carita -stiftelsens kontaktuppgifter: