Bra arbetsklimat vs. dåligt arbetsklimat

Ett bra arbetsklimat, arbetstillfredsställelse och välbefinnande i arbetet består av flera element, men det vi som enskilda arbetstagare kan påverka beror endast på oss själva. Genom våra egna gärningar påverkar vi också hur personer som talar främmande språk blir en del av arbetsgemenskapen.

På en bra arbetsplats kan arbetstagarna arbeta med någonting som motsvarar deras kompetens. Arbetet innehåller lämpligt med utmaningar, arbetsmängden är optimalt dimensionerad och ersättningen för arbetet är skälig.

Situationen är inte alltid så idealisk, men var och en av oss kan påverka vissa saker på arbetsplatsen. Hur vi beter oss och samverkar med varandra påverkar arbetsklimatet.

Ett bra arbetsklimat skapas genom gärningar

När vi kommer till arbetsplatsen hälsar vi på varandra eftersom vi vill bli sedda och uppleva att vi är välkomna. Det är trevligare att ta itu med jobbet när man vet att man kommit till rätt plats. Under arbetsdagen stöter man på nya frågor där man behöver introduktion, råd och handledning. I ett bra arbetsklimat arbetar de anställda för samma mål, vilket i praktiken gör det lättare att lära sig nya saker eftersom man vet att hjälp både finns att få och erbjuds. I en bra arbetsgemenskap är stämningen trygg, människor har yttrandefrihet, kulturen beaktar olika åsikter och man kan tala öppet om arbetsärenden. Kollegialitet och bra samverkan främjar delaktighet i arbetslivet.

Pratet och språket har en stor betydelse när vi har att göra med varandra. I arbetslivet borde pratet vara sådant att det inte kränker någon och att alla blir förstådda. Vi har dock inte alla samma språkkunskaper eller samma förutsättningar för att lära oss och förstå språket. Därför är det viktigt att begrunda hurdant språk vi använder på arbetsplatsen och hur vi kan stödja lärandet för personer som talar främmande språk.

Till den allmänna diskussionen på arbetsplatsen hör som regel inte exempelvis interna skämt, som betonar en specifik kärngrupps samhörighet och som är svåra att förstå för utomstående.

Språkutbildningar och kulturförståelse skapar ett bra arbetsklimat

Att förstå och lära sig språket är nyckeln till att integreras i den nya arbetsgemenskapen och kulturen för personer som talar främmande språk. I arbetsgemenskaperna kan man påverka kommunikationen bland annat med olika utbildningar och evenemang. Språkutbildningar och utbildningar som stärker den kulturella kompetensen förebygger missförstånd i arbetslivet.

För att stödja mångfalden i arbetslivet behövs socialt umgänge och nya former att genomföra det. Vid friare evenemang där arbetstagarna kan lära känna varandra blir det ofta så att de språkliga och kulturella skillnaderna minskar.

För att stödja stämningen i arbetsgemenskapen kan det behövas olika former av stöd, t.ex. arbetshandledning där man kan diskutera fritt i en trygg miljö.

Delaktighet i arbetsgemenskapen främjar engagemang i arbetet och förebygger utslagning

En känsla av utanförskap på arbetsplatsen minskar trivseln i arbetet och kan öka sjukfrånvaron. Många som talar främmande språk möter fördomar som kan bero på att vi inte har någon kontaktyta med dem utan lever i vår egen bubbla.

Som människor kan vi ha konstiga inrotade vanor, som vi inte fäster uppmärksamhet vid. Man kan kommunicera till exempel genom var man väljer att sätta sig under kaffepauser eller möten eller genom vem man pratar med. En stor del av oss tenderar att söka sig till samma plats, att sitta bredvid bekanta.

Skulle jag någon gång kunna sätta mig bredvid någon jag inte känner så bra och inleda med att fråga hur det går?

Den som börjar arbeta i en ny miljö och kultur behöver, liksom vi alla, uppmuntran, positiv respons och utbyte av tankar om hur det har gått i dag och vad som ska hända i morgon. Var och en kan fundera på sitt eget beteende och utmana sig själv att göra annorlunda.

Man kan främja likabehandling på arbetsplatsen genom att tala om det, men det behövs också gärningar. Vi har nått den punkten att likabehandlingen måste upprätthållas i alla diskussioner och all verksamhet. Arbetsplatserna borde ha en plan för hur likabehandlingen kan främjas och utvecklas. Anonym arbetsansökning ger alla sökande en möjlighet att bli utvärderade utgående från kunnande och erfarenhet. Vid anställning av nya arbetstagare kan man fundera på vilka olika konsekvenser besluten kan ha.

Osakligt bemötande orsakar mycket belastning på arbetsplatsen. Chefen måste också alltid omedelbart ingripa i osakligt bemötande när sådant framkommer. På arbetsplatserna har man gett anvisningar för hur och när man ingriper i osakligt bemötande.

I vårdarbetet används Haipro-systemet, där man kan anmäla incidenter och farliga situationer i patientarbetet. I systemet kan man också göra en etisk Haipro, vars behandling är en aning mer krävande. Med dessa anmälningar kan man anonymt föra fram bl.a. situationer där upplevelser av ojämlikhet har förekommit.