Kan arbetsgivaren ingripa i vad jag säger, i min fritid och mina åsikter?

Arbetstagaren har yttrandefrihet, men på grund av lojalitetsplikten får man inte grundlöst svartmåla arbetsgivaren ens på fritiden. Arbetet får dock inte hämma arbetstagarens rätt till yttrandefrihet och ett fritt liv.

Image text
Foto: iStock

Enligt lagen ska arbetstagaren i sitt arbete och utanför det undvika sådant som står i konflikt med förfaranden som krävs av en arbetstagare i hens ställning. Det är fråga om arbetstagarens så kallade lojalitetsplikt.

Den kräver att båda parterna i ett avtalsförhållande ska vara lojala mot varandra. I praktiken innebär detta att såväl arbetsgivaren som arbetstagaren ska undvika sådan verksamhet som är skadlig eller grundlöst ställer den andra parten i ett dåligt ljus i utomståendes ögon.

Bestämmelsen som begränsar arbetstagarens beteende har dock sina begränsningar. Arbetet får inte hämma arbetstagarens rätt till yttrandefrihet och ett fritt liv, eller exempelvis till hobbyer.

Ju högre ställning en arbetstagare har i arbetsgivarens organisation, desto mer korrekt ska hen uppträda i arbetet och även på fritiden, i förhållande till arbetsgivaren.

Vad får man då säga? Vad kan arbetsgivaren ingripa i?

Yttrandefriheten är en grundläggande rättighet för arbetstagaren. Arbetsgivaren får inte kontrollera vad arbetstagaren gör utanför arbetstiden eller vilka diskussioner hen deltar i till exempel i sociala medier.

Arbetsgivaren har rätt att ingripa i en enskild arbetstagares åtaganden, som arbetsgivaren med skäl upplever att de svartmålar, stämplar eller annars är skadliga.

Arbetstagaren ska själv överväga sitt språkbruk – hur hen talar om sina arbetsuppgifter och om arbetsgivaren. Det är också av betydelse med hurdan stil och med vilka ordval man uttrycker saker och ting. Man får tala och skriva om dåliga förhållanden kring sin egen bransch eller sitt eget arbete. Men om skribenten anger sin arbetsplats och skriver tillspetsat om den eller om alla saker som sägs inte stämmer, kan arbetsgivaren anse att arbetstagaren har brutit mot sin lojalitetsplikt.

Man ska anmäla om att patientsäkerheten äventyras

Varje arbetstagare i social- och hälsovårdsbranschen är skyldig att anmäla när patientsäkerheten äventyras. Anmälningarna görs främst internt på arbetsplatsen och i andra hand till regionförvaltningsverket.

Arbetsgivaren får inte vidta åtgärder mot arbetstagaren på grund av anmälningarna. Arbetstagaren är skyldig att anmäla om patientsäkerheten och detta kan inte klandras.

Tehyit, om arbetsgivaren tar verksamheten under fritiden till tals och du får en anmärkning eller varning, ta kontakt med förtroendemannen på din arbetsplats. Om det inte finns en förtroendeman på arbetsplatsen, kontakta Tehy.

Hoitaja asettaa maskia

Är du redan medlem i Tehy?

Som medlem i Tehy behöver du inte ensam reda ut svåra frågor. Bli medlem nu, så får du hjälp och trygghet i arbetslivet. Du får också glädje och energi! Bli medlem här