På den här sidan hittar du en länk till SH-avtalet, det vill säga kollektivavtalet. I det kan du kontrollera till exempel lönebestämmelser, vad som har avtalats om arbetstider och hur semester ackumuleras. Dessutom har man på den här sidan samlat de viktigaste om SH-avtalets avtalslösningar, det vill säga förhandlingsresultaten. De omfattar bland annat löneförhöjningar och förbättrade arbetsvillkor.

SH-avtalet innehåller social- och hälsovårdsbranschen egna arbetsvillkor

Arbets- och tjänstekollektivavtal för social- och hälsovårdspersonal (SH-avtalet) är det största kollektivavtalet som tillämpas inom välfärdsområdena. Det innehåller social- och hälsovårdsbranschens egna arbetsvillkor, såsom löne- och arbetstidsbestämmelser.

Tehy representerar majoriteten av de arbetare som omfattas av avtalet. Den pågående avtalsperioden gäller 1.5.2022–30.4.2025, och på våren 2025 förhandlar vi återigen om nya arbetsvillkor.

Läs SH-avtalet i sin helhet på KT:s webbplats

Social- och hälsovårdsavtalets avtalslösning 2022–2025 (2027)

Skötarnas historiska kamp 2022 medförde bland annat ett dubbelt så bra löneprogram för social- och hälsovårdssektorn jämfört med den övriga kommunsektorn, med vilket man kunde korrigera lönesättningen och missförhållanden inom sektorn. Dessutom framskred många mål beträffande arbetstider och arbetsförhållanden.

Hoitaja asettaa maskia

Bli medlem i Tehy

Medlemskapet ger dig trygghet i förändringen. Förtroendemannen och Tehys experter hjälper dig med frågor beträffande anställningen. Som medlem får du också fina medlemsförmåner, såsom försäkringar som tillhör arbetet och rättshjälp.