På den här sidan hittar du en länk till kommunsektorns allmänna tjänste- och arbetskollektivavtal. I det kan du kontrollera till exempel lönebestämmelser, vad som har avtalats om arbetstider och hur semester ackumuleras. Dessutom har man på den här sidan samlat de viktigaste om AKTA:s avtalslösningar, det vill säga förhandlingsresultaten. De omfattar bland annat löneförhöjningar och förbättrade arbetsvillkor

Allmänt tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorn AKTA

Cirka 125 000 löntagare omfattas av det allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn (AKTA). Avtalets yrkesgrupper omfattar bland annat småbarnspedagogikens barnskötare.

Den pågående avtalsperioden gäller 1.5.2022–30.4.2025, och på våren 2025 förhandlar vi återigen om nya arbetsvillkor.

Läs avtalet i sin helhet på KT:s webbplats.

Hoitaja asettaa maskia

Bli medlem i Tehy

Medlemskapet ger dig trygghet i förändringen. Förtroendemannen och Tehys experter hjälper dig med frågor beträffande anställningen. Som medlem får du också fina medlemsförmåner, såsom försäkringar som tillhör arbetet och rättshjälp.