Arbete och sociala medier

Arbetsgivaren har inte rätt att förbjuda arbetstagaren att berätta om sina egna erfarenheter på sociala medier. Arbetsgivaren kan inte heller förbjuda arbetstagaren att ge intervjuer eller att ha kontakt med medier.

Sociala medier har en betydande roll på arbetsplatser inom social- och hälsovården samt i Tehys medlemmars liv. De är viktiga redskap för informationsförmedling, kamratstöd och professionell utveckling. Tehys medlemmar kan läsa de senaste rekommendationerna inom branschen, delta i diskussioner och dela med sig av sina erfarenheter till kollegor såväl i Finland som internationellt. Sociala medier är också effektiva verktyg för arbetsgivare, som genom dem till exempel kan rekrytera ny personal, kommunicera om arbetsplatsens värderingar och ge organisationen synlighet.

Sociala medier innebär också utmaningar, som frågor kring integritetsskydd och att gränsen mellan arbete och fritid luckras upp. Alla som arbetar inom social- och hälsovården bör känna till principerna för ansvarsfull användning av sociala medier.

Sociala medier på arbetsplatsen

*

Tehy i sociala medier – håll dig ajour!

Tehys kanaler i sociala medier är fyllda med aktuell information, modiga ställningstaganden och nyheter som är viktiga för medlemmarna. Genom att följa oss håller du koll på intressebevakningen, förändringar i arbetslivet och allt som händer hos oss.