Våld är ett brott som inte ska döljas – Knytnäven-dagen påminde om vikten av anmälan

Den internationella ickevåldsdagen i går var samtidigt Tehys Knytnäven-dagen. Tehyiter och andra yrkespersoner inom vårdbranschen deltog aktivt i aktionsdagen runt om i Finland.

Knytnäven-dagen var en del av Tehys kampanj mot våld som i år hade temat att anmäla våld. Det är oerhört viktigt att anmäla våld, eftersom statistiken annars visar att våld inte förekommer.

Hundratals tehyiter och andra yrkespersoner inom social- och hälsovården och det pedagogiska området visade sin gruppstyrka på sociala medier: Våld är ett brott som man inte ska tiga om. Anmälan är det bästa försvaret.

Knytnäven-dagen var en succé på sociala medier – tack till alla som deltog

På Knytnäven-dagen den 2 oktober uppmuntrade vi tehyiter och andra som arbetar inom social- och hälsovårdsbranschen att publicera en bild på sociala medier av sig själva eller med sina kolleger där man håller nävarna framför munnen. Vi bad att man i inläggets text uppmuntrar till att varje våldsdåd inom social- och hälsovårdsbranschen anmäls.

De sociala mediekanalerna fylldes fint med bilder som tehyiterna delade. Flera hundra bilder publicerades med hashtaggen #knytnäven.

Knytnäven-dagen syntes på sociala medier till exempel så här:

– Tack till alla tehyiter som deltog i Knytnäven-dagen. Vi fortsätter arbetet med att få slut på våldet inom social- och hälsovårdsbranschen, konstaterar Tehys ordförande Millariikka Rytkönen.

Kampanjen Knytnäven fortsätter till den 20 oktober. Våld är ett brott som inte ska döljas.

Läs mer om kampanjen Knytnäven.

Vi samlade in berättelser om våld bland yrkespersoner inom social- och hälsovårdsbranschen. Berättelserna har sammanställts till en bok som du kan lyssna på i Spotify.