Päivi Laine valdes till årets bioanalytiker 2024

Finlands Bioanalytiker rf valde Åbobon Päivi Laine till Årets Bioanalytiker. Valet offentliggjordes i dag under evenemanget Laboratoriemedicinens dag 2024 i Helsingfors.

Image text
Bild: Satu Taskinen

Varsinais-Suomen Bioanalyytikot ry föreslog Päivi Laine till Årets Bioanalytiker. Päivi utexaminerades som bioanalytiker (YH) år 2000 och har avlagt högre yrkeshögskoleexamen (Klinisk expert) 2023. Just nu arbetar hon som ansvarig skötare vid Mottagningen av prover på ÅUCS Laboratorier.

Under sin karriär har Päivi arbetat i olika enheter inom ÅUCS Laboratorier: bland annat i jour- och automationslaboratoriet samt med specialkemi och provhantering. Hon blev ansvarig skötare för hela Mottagningen av prover år 2021.

Varsinais-Suomen Bioanalyytikot beskriver Päivi som vänlig och mycket kompetent. Hon arbetar kontinuerligt med utveckling och försvarar bioanalytiker och deras kunnande i olika förändringssituationer samt utför ett viktigt arbete inom preanalysen. Päivi betonar och lyfter fram expertisen inom preanalys i sitt eget arbete.

Årets Bioanalytiker väljs årligen på basis av ansökningarna. Förslagen kan lämnas av förbundets medlemmar, arbetsgemenskaper, bakgrundssamfund eller regionala föreningar. Valet görs av förbundets styrelse på basis av ansökningarna.

Finlands Bioanalytiker rf är Tehys samarbetsmedlemsorganisation.