Voiko työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla sairauden takia?

Työsuhteen alussa eteen saattaa tulla tilanne, jossa työntekijä joutuu jäämään sairauslomalle koeajan aikana. Tilanne voi huolestuttaa työntekijää ja mahdollisesti myös työnantajaa, mikäli sairausloma pitkittyy tai toistuu lyhyellä ajanjaksolla.

kuva: iStock

Luonnollisesti moni työntekijä haluaa antaa itsestään mahdollisimman hyvän ensivaikutelman ja tiedostaa, että vallitseva lainsäädäntö mahdollistaa koeaikapurun matalalla kynnyksellä.

Tilanne mutkistuu, mikäli työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla työntekijän oltua sairauslomalla. Tällöin on huomioitava, että koeajalla työsopimusta ei voida purkaa syrjivillä tai muutoin koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisella perusteilla. Syyn täytyy toisin sanoen olla asiallinen.

Koska yhdenvertaisuuslaissa kielletään työntekijän syrjiminen terveydentilan perusteella ei työntekijän sairautta lähtökohtaisesti voida käyttää perusteena työsuhteen purkamiseen. Kyseiset tilanteet eivät kuitenkaan aina ole yksiselitteisiä ja usein työnantaja tuo esille muita laiminlyöntejä tai tapahtumia, jotka työnantajan mukaan osoittavat työntekijän olevan soveltumaton työtehtäviin tai työyhteisöön.

Työnantajan vedotessa tiettyihin tapahtumiin koeaikana on huomioitava, että purku ei saa perustua esimerkiksi aiheettomiin epäilyksiin, vaan sen on liityttävä työntekijän työsuhteeseen ja se on ilmennyt vasta työnteon aloittamisen myötä. Purkuperusteen on oltava todellinen.  Asiallinen syy koeaikapurkuun on olemassa esimerkiksi silloin, kun työntekijä ei suoriudu sovituista työtehtävistä.

Mikäli työntekijälle herää epäily, että häntä on syrjitty terveydentilansa perusteella koeaikapurun seurauksena, on ensin saatava työnantajalta selvitys koeaikapurun perusteista. Mikäli työnantaja vetoaa työntekijän sairauteen koeaikapurun perusteena, on koeaikapurku yleensä perusteeton.

Tietyissä erityistilanteissa sairastaminen voi kuitenkin johtaa työsuhteen päättämiseen. Jotta työsuhteen purkaminen voi olla lainmukainen, on sairausloman tullut olla niin pitkä suhteessa työajan pituuteen, että työnantaja ei ole voinut saada tarvittavaa kuvaa työntekijän suoriutumisesta ja soveltuvuudesta työtehtäviin. Perusteena ei tällöinkään ole yksinomaan sairastuminen, vaan sairastumisen vaikutukset koeaikaan ja työntekijän työskentelykykyyn.

Vaihtoehtoisesti sairastumisen tulee olla niin pitkäaikainen ja merkittävä, että se merkittävästi laskisi työntekijän työkuntoa tai estäisi työntekijää työskentelemästä jatkossa. Lyhyt sairausloma ei yleensä voi johtaa koeaikapurkuun. Tilanteet ovat kuitenkin harvoin yksiselitteisiä ja niitä arvioidaan tapauskohtaisesti kokonaisharkinnan perusteella.

Mikäli työnantaja vetoaa muihin syihin kuin sairauteen, on selvitettävä, ovatko nämä muut syyt todellisia ja asiallisia - sellaisia, jotka voivat johtaa työsopimuslain mukaiseen koeaikapurkuun. Mikäli työntekijä kykenee esittämään todennäköisiä syitä sille, että todellinen purkuperuste on syrjivä tai epäasiallinen, on työnantajalla todistustaakka purkuperusteen asiallisuudesta.

Mikäli koeaikapurun peruste ja sen laillisuus mietityttää, kannattaa olla yhteydessä Tehyn asiantuntijaan. Voit ottaa yhteyttä asiasta Tehyn jäsenpalvelun kautta.

Lisää tietoa koeajasta on löydettävissä myös Tehyn työelämäoppaasta.

Turvaa työelämään – liity Tehyyn

Kun olet Tehyn jäsen, sinun ei tarvitse selvittää yksin vaikeita asioita. Liity nyt jäseneksi, saat apua ja turvan työelämään. Saat myös iloa ja energiaa!

Liity tästä