Sosiaalisessa mediassa pätevät samat säännöt kuin muuallakin yhteiskunnassa. Sananvapauden perusteella jokaisella on oikeus lausua ja vastaanottaa näkemyksiä ja mielipiteitä kenenkään ennalta estämättä. Sananvapaus ei kuitenkaan ole rajoittamaton, sillä lainsäädäntö asettaa sille rajoituksia.
Merkittävin rajoitus on työsopimuslain lojaliteettivelvoite, jonka perusteella työntekijä ei saa tarkoituksella aiheuttaa työnantajalle vahinkoa. Työsopimuslaki myös rajoittaa liikesalaisuuksista puhumista, ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettu laki kieltää potilastietojen levittämisen. Esimerkiksi mitään potilastietoja tai työnantajan liikesalaisuuksia ei tule jakaa sosiaalisessa mediassa. Jos työnantajaa haluaa arvostella, se on syytä tehdä asiallisesti, välttäen virheellisiä tietoja ja henkilökohtaisuuksiin menemistä. Esimerkiksi liian pitkistä työvuoroista ja muista työpaikan olosuhteista voi kertoa, kunhan tiedot pitävät paikkansa.
Työpaikan olosuhteista kertominen on sallittua niin kauan kuin tiedot ovat paikkansapitäviä. Voi esimerkiksi sanoa, että työvuorot ovat liian pitkiä tai että tarvittavia lepotaukoja ei saa. Sen sijaan, jos omiin näkemyksiin liittyy arvolatauksia – esimerkiksi jos tunnistettavissa olevaa esihenkilöä kuvaillaan osaamattomaksi – ollaan jo harmaalla alueella.
Sosiaalisessa mediassa ongelmia syntyy usein silloin, kun teksti päätyy laajempaan jakoon kuin kirjoittaja oli alun perin tarkoittanut. Tämä voi tapahtua esimerkiksi silloin, kun joku suljetun ryhmän jäsen välittää viestin eteenpäin. Kirjoittaja vastaa kirjoituksestaan myös tällaisessa tilanteessa, ja myös suljetussa ryhmässä julkaistu kirjoitus voi johtaa seuraamuksiin.