Tältä sivulta löydät linkit yksityissektorin työehtosopimuksiin. Työehtosopimuksesta voit tarkistaa esimerkiksi palkkausmääräykset, mitä työajoista on sovittu tai miten lomat kertyvät. Lisäksi tälle sivulle on koottu keskeisimmät asiat viimeisimpien työehtosopimusneuvottelukierrosten sopimusratkaisuista, eli neuvottelutuloksista. Neuvottelutulokset sisältävät mm. palkankorotukset ja parannuksia työehtoihin.

Yksityissektorilla tehyläisiä kuuluu usean työehtosopimuksen eli TESin piiriin. Jokaisella niistä on yksilöllinen sopimuskausi. Voit tarkistaa omasta työsopimuksestasi tai työpaikkasi luottamusmieheltä, mitä työehtosopimusta sinun työsuhteessasi noudatetaan.

Työehtosopimuksessa määritetään vähimmäisehdot esimerkiksi

• työajoista
  • palkoista ja palkankorotuksista
  • lomista
  • sairausajan palkanmaksusta.

Katso alta oma työehtosopimuksesi, ja mitä työehdoistasi on sovittu siinä!

Löydät myös tiedon työehtosopimusneuvottelujen tilanteesta: ovatko työehtosopimusneuvottelut parhaillaan käynnissä, milloin ovat seuraavat neuvottelut, tai millainen neuvottelutulos eli sopimusratkaisu saatiin viimeisimmällä neuvottelukierroksella.

Tehyn neuvottelemat työehtosopimukset

Sote ry:n neuvottelemat työehtosopimukset

Hoitaja asettaa maskia

Miksi työehtosopimus on tärkeä?

Tiesitkö, että laissa ei ole esimerkiksi minimipalkasta mitään määräystä? Minimipalkka määräytyy työehtosopimuksen mukaan. Tehyn keskeinen tehtävä on neuvotella alalle työ- ja virkaehtosopimukset. Työehtosopimus määrittelee työn tekemisen ehdot.

Iloinen hoitaja

Tehyn jäseneksi

Jäsenyys tuo merkittäviä etuja! Luottamusmies ja Tehyn asiantuntijat auttavat sinua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa saat ilmaisen oikeusavun ja muut mahtavat jäsenedut, kuten työelämässä tarvittavat vakuutukset!