Tehyn verkkosivuille avattiin ohje ja lomake, jolla jäsenet voivat tehdä kantelun potilasturvallisuuden vaarantumisesta, jos esimerkiksi työvuorosta puuttuu työntekijä ja tilalle ei ole saatu tai hankittu sijaista, potilaita tai asiakkaita on tilapäisesti enemmän kuin suunnitellulla henkilöstömäärällä voidaan hoitaa tai perehdytys on ollut puutteellista. Samalla jäseniä pyydettiin ilmoittamaan asiasta Tehyyn.
Jokaisella sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisella on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa vaaratilanteista työpaikalla. Tavanomainen käytäntö on, että potilasturvallisuuden vaarantuessa asiasta tulee ilmoittaa työantajalle. Kantelun tekeminen ei kuitenkaan edellytä sitä.
– Jäsenten yhteydenotot ovat jo pitkään kertoneet, että ilmoittaminen potilasturvallisuuden vaarantumisesta työnantajalle tai HaiPro-ilmoitusten tekeminen ns. läheltä piti -tilanteissa ei johda riittäviin toimenpiteisiin eikä parannuksiin. Tällä tehostetulla ilmoitusmenettelyllä valvovalle viranomaiselle haluamme tehdä potilasturvallisuuden vaarantumisen näkyväksi konkreettisesti, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.
Rytkösen mukaan on ikävää, että vasta lakko herätti poliitikkojen huolen potilasturvallisuudesta.
– Jos tästä jotain hopeareunusta etsii, uskon, että asian näkyvä esille nostaminen voi johtaa myös tilanteen korjaamiseen. Valtaosa viiden päivän aikana tehdyistä kanteluista kertoo, että potilasturvallisuuden vaarantumisen syynä on ollut työvuorosta puuttuva työntekijä tai sijaisen puuttuminen eli hoitajapula. Sama pula, jota pyrimme sote-alan pelastusohjelmalla ratkaisemaan, hän toteaa.
Lisätietoja:
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
Tehyn oikeuspalveluiden päällikkö Kari Tiainen, p. 040 500 0430