Tehy: HUS ei neuvotellut henkilöstön kanssa ajoissa Lohjan sairaalan siirrosta – yt-lain vastaista toimintaa

Ammattijärjestö Tehy arvioi, että HUS on toiminut vastoin yt-lakia, koska se ei ole neuvotellut henkilöstön kanssa ajoissa päätöksestään siirtää Lohjan sairaalan synnytykset pysyvästi Naistenklinikalle ja Jorviin. HUS kertoi tiedotteessa tänään toteuttavansa siirron ja perusteli siirtoa päätöksellä, joka on tehty jo 17. kesäkuuta 2024.

Kuvateksti
Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Aiemmin kesällä HUS kertoi myös, että Lohjan synnytykset siirretään toisiin sairaaloihin Jorvin lisäosan valmistuttua, mutta ei senkään jälkeen aloittanut henkilöstön kanssa yt-neuvotteluita. Toisin sanoen HUS oli sinetöinyt Lohjan sairaalan ja sen työntekijöiden kohtalon yhtymähallituksen kokouksessaan, mutta ilmoitti siitä vasta tänään.

Tehy katsoo, että HUSin toiminta näyttää henkilöstön laissa säädettyjen osallistumisoikeuksien vastaiselta.

– HUS menee perä edellä puuhun. Yt-lain mukaan neuvottelut pitää käydä siinä vaiheessa, kun peruslähtökohtaan voi vielä vaikuttaa: lakkautetaanko toiminta vai mietitäänkö yhdessä uusia vaihtoehtoja. Mutta HUS ei näytä välittävän henkilöstöstään saati Suomen laeista. Tämä on tällasta Excel-johtamista, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Kaiken lisäksi HUS ilmoitti tänään, että se aikoo neuvotella Lohjan henkilöstön kanssa osana koko HUSin henkilöstön jo käynnissä olevia yt-neuvotteluita.

– Tämä näyttää paniikkiratkaisulta, jonka HUS tekee jouduttuaan pakkorakoon poliitikkojen saksittua sen rahoituksen. Tilanne on surullinen, sanoo Rytkönen.

HUSin yksipuolinen ilmoitus tarkoittaa Lohjan synnytyssairaalan työntekijöiden elämään myllerrystä, koska se tosiasiassa vaatii näiden joko muuttavan töiden perässä kalliimmalle pääkaupunkiseudulle tai ryhtyvän ajelemaan pitkiä työmatkoja raskaan kolmivuorotyön päälle.

– Työnantajan puolelta on ylimielistä olettaa, että osaavat tekijät siirtävät elämänsä paikasta toiseen kuin heittopussit, Rytkönen sanoo.

Tehy katsoo, että yt-neuvottelut Lohjan sairaalan henkilöstön kanssa olisi pitänyt käydä asianmukaisesti jo ennen HUS yhtymähallituksen kesäkuun päätöstä, jotta todellisia vaihtoehtoja olisi voitu yhdessä pohtia.

– Herää kysymys, että mistä HUS tänään oikein väittää neuvottelevansa Lohjan synnytyksiä hoitavan henkilöstön kanssa, kun joka tapauksessa se on tekemässä siirtymän, Rytkönen sanoo.

HUSin ilmoitus on todella huono uutinen myös Lohjan ja koko Uudenmaan alueen perheille, äideille ja syntyville vauvoille.

Lisätietoja: puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, haastattelut erityisavustaja Mila Huovisen kautta, [email protected], puh. 0400-540005.