TULOKSENTEKIJÄT-kampanjaan on tullut jo noin 250 ideaa siitä miten sosiaali- ja terveydenhuollon työpaikoilla voitaisiin tehdä asioita fiksummin. Vielä on aikaa lokakuun loppuun asti (31.10. mennessä) jättää oma ideasi tuloksellisuuden edistämisestä.
Alle on koottu muutama esimerkki fiksuista ideoista, joita kommentoi Tehyn kehittämisyksikön johtaja Tarja Honkalampi.
Odotamme vielä sinunkin ideaasi!
terveisin
Katri Lindqvist
Tehyn viestintäjohtaja
Miten tehdään asioita vähän fiksummin – TULOKSENTEKIJÄT-kampanjan ideasatoa
Tähän on poimittu muutama idea miten sosiaali- ja terveydenhuollon työpaikoilla voisi tehdä asioita fiksummin. Idean jälkeen on Tehyn kehittämisyksikön Tarja Honkalammen kommentti miten kyseinen idea edistää tuloksellisuutta.
Lisää ideoita löydät osoitteesta:
http://www.tehy-tuloksentekijat.fi/ideakilpailu/
Samalta sivulta voit käydä lähettämässä oman ideasi.
Opiskelijoille ”kotiosasto”
Terveydenhuollon opiskelijoille voisi sopia "kotiosaston" jo aivan opiskelun alusta alkaen, jossa työskentelisi tiettyinä viikonloppuina ja lomilla. Hyöty olisi molemminpuolinen, tuttu osasto ja tuttu työntekijä.
- Opiskelijan idea ns. kotityöyksiköstä on hieno. Tästä asiasta on hyvä keskustella laajemminkin. Työyksikön näkökulmasta on hienoa, jos opiskelija on kiinnostunut työskentelemään jossakin tietyssä työyhteisössä. Yleisimmin on tärkeää, että opiskelijat työllistyvät heti opintojen päätyttyä. Tämä on vaihe, jossa tapahtuu eniten hävikkiä hoitoalalta eli jos ei työllisty valmistumisen jälkeen riski suurenee, että siirtyy kokonaan muihin töihin pois hoitoalalta.
Itsetehdyt työlistat
Meillä on neljän sairaanhoitajan ryhmä. Kirjoitamme itse työvuorolistat itsellemme, suunnittelemme lomat jne. hyvässä yhteisymmärryksessä. Pomoa tarvitaan, jos työlistaa ei saada kirjoitettua (on menoja tms.). Silloin pomo päättää, mitä tehdään. Yleensä joku osaston sairaanhoitajista tai sijainen hyppää hätiin. Pomo myös vie listat koneelle (me teemme ne käsin) ja kertoo aina kuinka monta tuntia kelläkin listalla on. Hyvin toimii.
- Työaikoja eri tavoin kehittämällä voidaan parantaa työtyytyväisyyttä mm. esimerkissä mainitulla tavalla, jolloin työntekijän omat vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät. Tämä edistää henkilöstön pysymistä ko. yksikössä sekä kasvattaa yhteisöllisyyttä työntekijöiden kesken. Malli ei kuitenkaan sovi työyksiköihin, joissa tarvitaan hyvin erisyvyistä osaamista.
Sähköinen potilastietojärjestelmä
Potilastietojärjestelmän tulisi nopeudellaan, kattavuudellaan ja selkeydellään helpottaa ja parantaa hoitotyötä. Näin ei kuitenkaan ole. Potilastietojärjestelmän käyttö on aikaaviepää, tiedon saanti hidasta eikä ole yhtenäinen eri hoitolaitosten ja sairaaloiden välillä. Potilastietojärjestelmässä on PALJON hyvää, mutta vielä niin paljon kehitettävää. Hoityössä tarvitaan tekeviä käsiä, hoitohenkilökuntaa lähes kaikkialla muutenkin minimi määrä. Aikaa ei koneelle aina ole.
- Sähköinen potilastietojärjestelmä on tulevaisuudessa toivottavasti hoitotyötä helpottava työkalu. Yhteinen järjestelmä kaikissa hoitopaikoissa, jossa potilaan aikaisemmat hoitotiedot ovat kätevästi saatavilla. Tiedot ovat tietenkin vain niiden käytettävissä, jotka hoitavat potilasta (tirkistelyn mahdollisuutta ei ole). Samaan tietojärjestelmään liittyvät erilaiset hoitojen ja näytteiden tilaukset, konsultaatiopyynnöt ym. Tämä on vielä tällä hetkellä toiveajattelua ja tulevaisuutta, mutta sen eteen kyllä tehdään jatkuvasti kovasti töitä. Tietotekniikan hyödyntäminen edellyttää myös, että työvälineitä eli koneita pitää olla riittävästi.
Hammaslääkäriin tekstiviestimuistutus
Hammaslääkäristä tulee potilaalle samana päivänä ajasta tekstiviestimuistutus - aika ei unohdu potilaalta ja ajat tulevat näin tehokkaammin hyödynnettyä.
- Hammaslääkäriajasta tekstiviestillä muistutus! Hyvä sovellus, joka tehostaa palveluiden käyttöä. Ei jää tyhjiä aikoja, jotka ovat pitkään olleet myös henkilöstöä harmittava asia, kun jonossa kuitenkin on aina potilaita. Vielä enemmän hyötyä saadaan, kun potilas voi varata sopivat käyntiajat itse netin kautta. Näin siis muuallakin kuin suun terveydenhuollossa. Ja peruuttamatta jätetyn käynnin täytyy olla aina potilaalle maksullinen.