Kirjoitin asiattomasta käytöksestä some-kanavissamme ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten. Sain jo silloin paljon palautetta siitä, kuinka negatiivinen keskustelukulttuuri on pesiytynyt kanaviimme. Ihmiset eivät jaksa edes seurata, saati osallistua kanavissa käytävään ”keskusteluun”.
Tilanne on entisestään pahentunut viime aikoina. Trollauksesta on tullut yhä organisoidumpaa, ja algoritmit ruokkivat negatiivista meteliä. Osa trollaa huvikseen; osalla on omia tarkoitusperiään taustalla. Kielenkäyttö on usein täysin asiatonta, ketjuja on siivottava useita kertoja päivässä.
Tehy on somen suurin ammattijärjestö, ja kanavissamme on valtava määrä seuraajia. Onko tarkoituksenmukaista, että mahdollistamme tällaisen keskustelukulttuurin tai esimerkiksi ay-vastaisen propagandan levittämisen kanavissamme? Tai onko järkevää resurssien käyttöä sitoa henkilöstömme työaikaa keskustelujen jatkuvaan siivoamiseen? Minusta ei ole.
Olen aina kannattanut avointa keskustelua. Asiallinen kritiikki Tehyä kohtaan on tervetullutta. Viime aikoina minun on ollut kuitenkin pakko pohtia, että millaista lisäarvoa tämä ”keskustelu” kanavissamme jäsenillemme tai järjestöllemme tuo. Kommenttikentissä vihaa ja pahaa verta lietsovat, usein anonyymit käyttäjät eivät todellakaan ole aina jäseniämme, joten jäsenpalautteesta ei voi puhua.
Voitte edelleen jakaa postauksiamme kommenttikenttien sulkemisesta huolimatta ja keskustella niistä omissa kanavissanne.
Jäseniään Tehy kuuntelee edelleen mielellään – jäsenpalautetta varten tehyläisillä on omat kanavat. Sähköisessä asiointipalvelussa voit hoitaa jäsenyyteesi liittyviä asioita ja kysyä asiantuntijoiltamme apua esimerkiksi työsuhteen ongelmiin.