Voiko työnantaja puuttua sanomisiini, vapaa-aikaani ja mielipiteisiini?

Työntekijällä on sananvapaus, mutta lojaliteettivelvoitteen vuoksi ei työnantajaa saa perusteettomasti mustamaalata vapaa-ajallakaan. Työ ei saa kuitenkaan kahlita työntekijän oikeutta vapaaseen elämään ja sananvapauteen.

Kuvateksti
kuva: iStock

Lain mukaan työntekijän tulee välttää työssä ja sen ulkopuolella sellaista, joka on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuudella vaadittavan menettelyn kanssa. Kyse on ns. työntekijän lojaliteettivelvoitteesta.

Lojaliteettivelvoite edellyttää, että sopimussuhteessa molemmat sopimuksen osapuolet ovat lojaaleja toisiaan kohtaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että niin työnantajan kuin työntekijän on vältettävä toimintaa, joka perusteetta asettaa toisen osapuolen huonoon valoon ulkopuolisten silmissä tai on haitallista.

Tällä työntekijää koskevalla käyttäytymissäännöllä on kuitenkin rajansa. Työ ei saa kahlita työntekijän oikeutta vapaaseen elämään, mielipiteenvapauteen tai vaikkapa harrastuksiin.

Mitä korkeammassa asemassa työntekijä on työnantajan organisaatiossa, sitä korrektimmin hänen on käyttäydyttävä suhteessa työnantajaan työssä ja myös vapaa-ajalla.

Mitä sitten saa sanoa? Mihin työnantaja voi puuttua?

Työntekijän perusoikeuksiin kuuluu sananvapaus. Työnantaja ei saa kontrolloida mitä työntekijä tekee työajan ulkopuolella tai mihin keskusteluihin hän osallistuu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Työnantajalla on oikeus puuttua sellaisiin yksittäisiin työntekijän toimiin, jotka työnantaja perustellusti kokee mustamaalaavina, leimaavina tai muutoin haitallisina.

Työntekijän on itse harkittava kielenkäyttönsä – miten hän puhuu työtehtävistään ja työnantajasta. Merkitystä on myös sillä, millaisella tyylillä ja sanavalinnoilla asiat ilmaistaan. Omaan alaan tai työhön liittyvistä huonoista puolista saa puhua ja kirjoittaa. Jos kirjoittaja kuitenkin ilmaisee työpaikkansa ja kirjoittaa kärjistävästi tai kaikki esitetyt asiat eivät pidä paikkaansa, saattaa työnantaja katsoa, että työntekijä on rikkonut lojaaliteettivelvoitettaan.

Potilasturvallisuuden vaarantumisesta on tehtävä ilmoitus

Sote-alalla jokaisella työntekijällä on velvollisuus tehdä ilmoitukset potilasturvallisuuden vaarantumisesta. Ilmoitukset tehdään ensisijaisesti työpaikan sisällä ja toissijaisesti aluehallintovirastolle.

Työnantaja ei saa ryhtyä työntekijään kohdistuviin vastatoimiin ilmoitusten johdosta. Potilasturvallisuusilmoitukset ovat työntekijän velvollisuus, eikä niiden tekeminen ole moitittavaa.

Tehyläinen, jos työnantaja ottaa vapaa-ajan toiminnan puheeksi ja saat huomautuksen tai varoituksen ota yhteys työpaikkasi luottamusmieheen. Jos luottamusmiestä ei ole työpaikallasi niin ota yhteys Tehyyn.

Hoitaja asettaa maskia

Oletko jo Tehyn jäsen?

Kun olet Tehyn jäsen, sinun ei tarvitse selvittää yksin vaikeita asioita. Liity nyt jäseneksi, saat apua ja turvan työelämään. Saat myös iloa ja energiaa!