Valinnanvapautta ja sen laajentamista pohtinut selvityshenkilöryhmä luovutti loppuraporttinsa toukokuun lopussa. Päivä oli taas yksi luvattu etappi tässä vuosia kestäneessä sote-muutokseen valmistautumisessa. Nyt lähdetään ”matkalle”, jonka tarkoituksena on lisätä kansalaisten mahdollisuutta valita. Matkalle lähtöön pitää varautua, jotta mennään oikeaan suuntaan ja pystytään ennakoimaan vaikutuksia. On tärkeää, että valinnanvapausmallin käyttöönottoa voidaan ensin kokeilla ja korjata tarvittaessa suuntaa, kun saadaan enemmän tietoa vaikutuksista.
Valinnanvapauden on parannettava sote-palveluiden saatavuutta, vahvistettava peruspalveluita, palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Valinnanvapaus ei voi lisätä kustannuksia eikä kasvattaa terveyseroja eikä lisätä eriarvoisuutta palveluiden käyttäjien välillä. Valinnanvapauden on koskettava kaikkia kansalaisia, joista osa tarvitsee valinnan mahdollistumiseksi tukea.
Asiakaslähtöisyys on kaikessa ohjenuorana. Se merkitsee sitä, että asiakas ( =ihminen ) on palveluiden keskiössä. Palvelut on luotava ihmisten ympärille heidän tarpeittensa mukaisesti. Oikea-aikaiset ja asiakkaan palvelutarpeita vastaavat palvelut tuotetaan laadukkaasti kerralla oikein ilman että ihmiset joulutuvat siirtymään luukulta toiselle. Kaikilla on oltava mahdollisuus laadukkaisiin palveluihin. Monisairaille ja heikommassa asemassa oleville on turvattava palvelut. Tästä julkinen valta on vastuussa.
Integraation toteuttaminen on keskeinen sote-uudistuksen alkuperäinen tavoite. Tämä edellyttää yhtenäisten hoitoketjujen rakentamista, jolloin voidaan varmistaa asiakkaan saaman palvelun yhtenäisyys. Samalla arvioidaan millaista osaamista asiakas tarvitsee, miten asiakasta koskeva tieto liikkuu ja miten hyödynnetään mm. digitaalisia palveluita ja miten lisätään asiakkaan omaa vastuuta. Yhtenäisten ja saumattomien hoitoketjujen rakentaminen edellyttää eri ammattiryhmien ja ammattikuntien välistä yhteistyötä ja sen kehittämistä sekä työnjaon uudistamista niin että sote-henkilöstön osaaminen on tarkoituksenmukaisessa käytössä asiakkaiden ja potilaiden hyväksi.
Henkilöstö on sote-palveluiden tärkein voimavara. Henkilöstö tekee soten uudistamalla käytäntöjä. Henkilöstö antaa osaamisensa 24/7 potilaiden/asiakkaiden käyttöön. Ilman tuota inhimillistä pääomaa eivät sote-palvelut säily laadukkaina ja korkeatasoisena. Henkilöstön ääntä on syytä kuunnella, sillä he työskentelevät asiakasrajapinnassa, he tuntevat asiakkaat ja palveluiden kehittämistarpeet ja he myös vievät uudistuksen käytäntöön. Uudistukset on toteuttava hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattamalla.
Valinnanvapauden toteutuminen edellyttää läpinäkyvän järjestelmän rakentamista. Säännöt laadun ja kustannusten läpinäkyvyydelle luo julkinen valta. Jotta kansalaisilla on mahdollisuus valita, on tiedon saantiin kiinnitettävä erityistä huomiota. Tiedon saamisen on oltava mahdollista helposti ja yksinkertaisesti, jotta asiakkaat voivat tehdä valintoja.
Kirsi Sillanpää
Tehyn yhteiskuntasuhteet – ja kehittäminen toimialan johtaja