Tehy: Regeringens nedskärningslinje äventyrar medborgarnas hälsa och liv  – saken måste rättas till i budgetförhandlingarna

Tehy, fackorganisationen för anställda inom social- och hälsovården samt det pedagogiska området, kräver att man löser den pågående krisen inom social- och hälsovården vid regeringens budgetförhandlingar nästa vecka. Välfärdsområdena har allvarliga svårigheter, eftersom regeringens nedskärningslinje straffar dem på ett sätt som saknar motstycke.

Image text
kuva: Aki Rask / Tehy

Flera välfärdsområden balanserar på en knivsegg på grund av de ekonomiska svårigheterna. Samarbetsförhandlingar, permitteringar och andra sparåtgärder har varit vardag redan länge.

Ett av de nyaste exemplen är bland annat HUS samarbetsförhandlingar med målet att minska cirka tusen arbetsplatser. I början av sommaren meddelade HUS om rekryteringsförbud. Förra veckan inleddes de fjärde samarbetsförhandlingarna i Mellersta Finland. Likaså inleddes samarbetsförhandlingar i Egentliga Finlands välfärdsområde.

Diskussionen om välfärdsområdenas ekonomi har blivit överhettad. Man har glömt bort att lagstiftningen rörande finansieringen gjordes under förhållanden då man inte visste om till exempel den vårdskuld som pandemin orsakade. Dessutom underbudgeterade kommunerna för sina social- och hälsovårdsutgifter under flera år innan välfärdsområdena inledde sin verksamhet i början av förra året.

Enligt finansministeriet har välfärdsområdet rätt till tilläggsfinansiering om invånarnas lagstadgade grundläggande fri- och rättigheter i fråga om social- och hälsovårdstjänster eller räddningsväsendets tjänster äventyras.

Enligt Tehys ordförande Millariikka Rytkönen har regeringens nedskärningslinje äventyrat medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter allvarligt.

– Välfärdsområdena behöver definitivt mer tid för att anpassa ekonomin och täcka underskotten. Om man vid förhandlingarna nästa vecka bara skär ner på social- och hälsovårdsutgifterna och inte tryggar tillräcklig finansiering för välfärdsområdena, är det inte alls gripet ur luften att påstå att medborgarna inte kommer att få vård i livshotande situationer i framtiden.

Vårdarbristen är ett allvarligt problem även i Finland och enligt Keva har den fördubblats under de senaste två åren.

– Dessa ständiga nedskärningar, samarbetsförhandlingar, besparingar, permitteringar och uppsägningar främjar naturligtvis inte på något sätt social- och hälsovårdsbranschens attraktionskraft. Det är mycket motsägelsefullt att det för vårt lands regering är viktigare att skära ned utgifterna i mördande tempo än att lösa vårdarbristen på ett hållbart sätt.

Rytkönen kräver att välfärdsområdena får arbetsro och möjlighet att fokusera på utvecklingen av tjänster och vården av medborgare i stället för på ständiga samarbetsförhandlingar.

– Jag förväntar mig en lösning på social- och hälsovårdkrisen och en diskussion om viktiga värden vid nästa veckas budgetförhandlingar. Nedskärningar och sparbeslut är också värdeval – vill man skära ner på utgifterna från sjuka och äldre eller företagens skatteförmåner eller de förmögnaste personernas privatläkarbesök?

Mer information: Tehys ordförande Millariikka Rytkönen, intervjuförfrågningar via specialmedarbetaren Mila Huovinen, [email protected], tfn 0400-540005