Tehy: Regeringen måste sluta anklaga och slå sönder välfärdsområdena – ”beslutsfattarna har förlorat sin verklighetsuppfattning”

Tehy, fackorganisationen för anställda inom social- och hälsovården samt det pedagogiska området, är oroad över det allt hårdare språket Finlands regering och dess nyckelministrar använder och greppet de har mot välfärdsområdena. Under budgetförhandlingarna vidhöll finansminister Riikka Purra (Sannf) för rikets offentlighet att hon anser att ”välfärdsområdesreformen uppenbart har misslyckats”. Hon hotade välfärdsområdena med finansministeriets utvärderingsförfarande och till och med sammanslagning av områden.

Image text
kuva: iStock

Även tidigare i Finland har beslutsfattarna talat om välfärdsområdena som ”hål i kassan” och ”utgiftsposter” men nu betraktas de redan som ”problempunkter”, som är det ord finansminister Riikka Purra använde när hon talade på tisdagen vid öppningspresskonferensen för budgetförhandlingarna.

Även jord- och skogsbruksminister Sari Essayah (sfp) har nyligen kritiserat välfärdsområdena för överdriven konsumtion och anklagat dem för att vara en ”moralisk risk”.

– Problemet och den moraliska risken ligger tvärtom just hos det politiska beslutsfattandet. När finansministerns enda verktyg är en hammare, ser alla problem ut som en spik. I Riikka Purras värld har det som välfärdsområdena producerar för samhället och invånarna inget värde, säger Tehys ordförande Millariikka Rytkönen.

Samtidigt ser regeringen inte sin egen delaktighet i att skapa problem för välfärdsområdena. Till exempel medlemmarna i Norra Österbottens välfärdsområdesstyrelse och välfärdsområdesfullmäktige sade att de är förundrade över den offentliga debatten om misslyckandet och flykten från kostnaderna. De påminner om att de kostnader och den finansiering som överfördes i välfärdsområdesmodellen var avsedda att motsvara varandra, men att kostnaderna som överförts är större än finansieringen.

Det som regeringen säger har fått omfattande kritik även från andra välfärdsområden: Enligt välfärdsområdesdirektören för Egentliga Tavastlands välfärdsområde förstår regeringen inte vad det är fråga om, eftersom välfärdsområdenas underskottsprognoser inte berättar om deras faktiska produktivitet.

– Det är märkligt att regeringen vågar anklaga välfärdsområdena för det finansieringsunderskott de själva orsakat. Det verkar som om beslutsfattarna har förlorat sin verklighetsuppfattning och regeringen dikterar sparbeslut medan de blundar för välfärdsområdenas verklighet. Välfärdsområdena har utfört mycket arbete i en skriande brist på pengar och personal under en lång tid, och de förtjänar en stunds arbetsro, säger Rytkönen.

På tisdagskvällen berättade finansminister Purra vid presskonferensen för budgetförhandlingarna att man i budgeten för 2025 sparar in 290 miljoner euro från välfärdsområdena genom ändringar i uppgifterna och klientavgifterna, bland annat genom att lätta vårdgarantin.

Mer information: ordförande Millariikka Rytkönen, intervjuförfrågningar via specialmedarbetaren Mila Huovinen, [email protected], tfn 0400-540005