Tehy kräver att HUS omedelbart upphör med den oförskämda behandlingen av folk – HUS pressar anställda att fatta stora beslut med omänsklig tidtabell

Tehy kräver att HUS ledning upphör med den omänskliga påtryckningen och oförskämda behandlingen av arbetstagarna. HUS massiva uppsägningar och ändringar beträffande arbetstagarnas arbetsorter har börjat på ett omänskligt sätt i dag. Arbetsgivaren har kallat in närmare 40 anställda på Lojo sjukhus för att höras på onsdag kväll, alltså med mycket kort varsel.

Image text
Foto: Jukka Rapo

En del av dem som kallades till hörandet sades upp omedelbart. HUS erbjöd en del arbete på någon annan arbetsort från och med början av december och krävde att de meddelar sitt beslut inom en timme.

HUS meddelade att arbetstagarna sägs upp om de inte tar emot arbetet på den nya orten som arbetsgivaren bestämmer ensidigt. Arbetsorterna ligger helt och hållet i andra städer.

HUS förfarande ändrar i praktiken ensidigt arbetstagarnas arbetsavtal under uppsägningstiden, vilket är inte bara osakligt utan också pressande för arbetstagarna.

Tehys ordförande Millariikka Rytkönen anser att HUS agerande är chockerande. Rytkönen konstaterar att en timme för att besluta om en ny arbetsort är helt otillräckligt. På en timme kan ingen bedöma eller ta ställning till en så stor, omvälvande fråga i det personliga livet.

– HUS agerande är oerhört oförskämt och orimligt. För en del kan det vara omöjligt att åka till andra städer för att arbeta på grund av livssituationen, familjen eller barnen. Tehy kräver att HUS slutar med de omänskliga påtryckningarna, agerar i enlighet med lagarna och ger folk en lämplig betänketid, säger Rytkönen.

Tehy kräver en fullständig och omedelbar kursändring av HUS ledning, och på torsdagen ställer Tehy även krav på HUS personalledning direkt.

– Saken är mycket enkel: De här arbetstagarna är människor. Sådana som har gett allt för HUS och sitt jobb. De ska behandlas som människor, säger Rytkönen.

Tehy ger sina medlemmar som utsatts för osaklig påtryckning samt de som blivit uppsagda juridiskt stöd och rådgivning. Tehy och dess förtroendemän stöder medlemmarna till 100 procent

Tehy kritiserar också HUS för att de ägnat otroligt kort tid åt att diskutera frågorna med den anställda, bara 15 minuter. Den anställda har inte kunnat bli hörd under denna tid.

HUS har under höstens lopp lett omtalade, massiva samarbetsförhandlingar där dess mål är att säga upp och avsluta anställningsförhållandet för 800 arbetstagare. Tehy har redan tidigare bedömt att HUS bryter mot samarbetslagen.

Mer information:
Tehys verksamhetsledare Else-Mai Kirvesniemi, tfn +358 50 346 0847, [email protected]