Tehy: HUS samarbetsförhandlingar rör personal och patienter – Tehy kräver att beslutsfattarna korrigerar HUS ekonomi

Tehys ordförande Millariikka Rytkönen anser att de samarbetsförhandlingar som HUS meddelade om i dag är chockerande och saknar motstycke. Enligt de preliminära uppgifterna berör ändringsförhandlingarna alla 28 000 anställda vid HUS och med förhandlingarna söker man en minskning på upp till 990 årsverken.

Image text
Foto: Lehtikuva/Emmi Korhonen

Man planerar uppsägningar, anställningar på deltid, underlåtelser att tillsätta tjänster och löneminskningar.

– Finansminister Riikka Purras (Sannfinländarna) sax och skärbräda syns i HUS planer. Det verkar som om de politiska beslutsfattarna tvingar HUS att saxa sina bästa enheter ur organisationskartan och skära ned sina resurser: prisbelönta sjukhus och hela team, säger Millariikka Rytkönen.

HUS plan kan vara det största avvecklingsprojektet inom den offentliga hälso- och sjukvården i Finlands historia. Om HUS planer förverkligas är skadorna för både arbetstagarna och invånarna i Helsingfors och Nyland omätliga.

Millariikka Rytkönen kritiserar också HUS beslutsfattare för att det bara har planerats två månader för att tänka igenom nedskärningar i en så här stor skadeklass.

– Jag vet inte vad som blir kvar. De politiska beslutsfattare som ansvarar för finansieringen ska korrigera situationen omedelbart och rädda HUS. Arbetstagarna klarar inte av det här och de kan inte bära ett tyngre lass, säger Rytkönen.

Tehy kräver svar

Fackorganisationen Tehy kräver att minister Riikka Purra, som ansvarar för statsfinanserna, och andra beslutsfattare som ansvarar för HUS finansiering svarar på hur de i framtiden i ljuset av HUS nya planer tänker ordna vården av invånarna i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Rytkönen säger att Tehy är redo med sina starkaste krafter och arbetstagare inom intressebevakningen för att stödja HUS arbetstagare som arbetar under hot om nedskärningar. Medlemmarna har fullt stöd av Tehy. Tehy stärker stödet till HUS förtroendemän och förhandlare under ändringsförhandlingarna för att kunna minska nedskärningarna av personalen.

Ordförande Rytkönen funderar över var medborgarna i Helsingfors och Nyland får vård när HUS har stympats och personalen sagts upp eller sagt upp sig. Det finns en oro för att medborgarna inte får hjälp i livshotande situationer.

– Hon frågar om regeringen har för avsikt att skicka alla patienter för hjärt- och organtransplantation till Danmark, såsom patienterna på Nya barnsjukhuset, när det inte längre finns personal.

Även om stresståligheten är fabriksinställd för personalen inom vårdsektorn, säger Rytkönen att nu får det vara nog.

Mer information: Tehys ordförande Millariikka Rytkönen, intervjuförfrågningar via specialmedarbetaren Mila Huovinen [email protected], tfn 0400 540 005.