AI kommer även till social- och hälsovårdsbranschen, är du redo?

AI är redan starkt närvarande inom social- och hälsovårdsbranschen, i framtiden i ännu större utsträckning. Det lovar mycket, men innebär också risker och osäkerhetsfaktorer som är svåra att hantera. Hur förverkligas social- och hälsovårdens etiska principer i tillämpningen av AI?

Image text
foto: iStock

Med AI avses en maskins förmåga att imitera färdigheter som traditionellt förknippas med mänsklig intelligens, såsom att resonera, lära sig, planera eller skapa. Trots namnet är den inte intelligent, än mindre klok, utan en felbenägen imitatör.

AI är inte en ny uppfinning, utan den tillämpas redan inom social- och hälsovården, bland annat inom diagnostik, patientuppföljning och verksamhetsplanering. Tidigare har den varit oss till hjälp som nischade applikationer i vardagliga situationer, såsom i form av skräppostprogram, prediktiv textinmatning, chattbotar och motsvarande funktioner.

Förväntningarna på tillämpningen av AI och de nya innovationer som den erbjuder är stora. I synnerhet där behoven är stora och resurserna små, till exempel när det gäller att hitta lösningar för tryggt boende och tillräckliga omsorgstjänster för äldre.

Man har även hittat lösningar. Till exempel inom vård- och omsorgstjänster kan man följa klienten på distans, identifiera farliga situationer, larma efter hjälp samt se till växelverkan och dela ut läkemedel. För närvarande bedömer man att 20 procent av det indirekta vårdarbetet kan utföras med robotar och andra tekniska hjälpmedel.

Ger användning av AI upphov till etiska problem inom social- och hälsovården?

Integritet och dataskydd har redan med mer traditionell teknik visat sig vara väldigt sårbara, vilket innebär att dataskyddet i AI måste vara starkare än idag. Tryggande av dataintegriteten, det vill säga dess okränkbarhet och oföränderlighet genom livscykeln för dataanvändningen, är av yttersta vikt vid tillämpning av AI, eftersom det är det enda sättet att säkerställa att åtgärderna som vidtas och besluten som fattas är korrekta.  Brister i dessa kan orsaka förvanskningar, som leder till fel och brister i genomförandet av individuella behov samt orättvist bemötande.

Förverkligande av klienternas och patienternas rättigheter vid tillämpning av AI inom vård- och omsorgsarbetet förutsätter strikt efterlevnad av etiska krav i allt från programmeringen till tillämpningen. Inom den konkreta vården och omsorgen är klienternas och patienternas medvetenhet om och samtycke till användningen av AI samt förståelse för dess betydelse och delaktighet i beslutsfattandet viktigt. Genomförande av detta förutsätter nya kunskaper av såväl personalen som patienterna och deras närstående.

Samtidigt måste man förstå den nya teknikens begränsningar, brister och risker samt säkerställa förverkligandet av ett mänskligt perspektiv och ansvarstagande inom beslutsfattandet och serviceproduktionen. Som en del av datasäkerheten inom AI samt kvaliteten på vården och omsorgen är det nödvändigt att delaktighet, funktion och resultat med anknytning till AI dokumenteras heltäckande och begripligt samt att tillgång till informationen säkerställs för samtliga parter. Detta möjliggör även bedömning och utveckling av funktionen för AI.

AI får inte medföra merarbete för yrkesverksamma inom social- och hälsovård

AI se ofta som en betydande möjliggörare av produktivitets- och effektivitetsutveckling, vilket den också är, men den har även sina kostnader och resursbehov, som det är viktigt att svara på.

Framför allt kräver AI egna skötare, som ser till dess funktion, säkerhet och utveckling samt övervakning. AI som ett nytt merarbete för yrkesverksamma inom social- och hälsovården kommer inte att fungera. En kan heller inte dumpas ovanpå det gamla arbetet, utan arbetet, metoderna, redskapen samt kompetensen och rollerna måste förnyas.

Det lönar sig att tilldela AI de arbeten som den är bra på, såsom analysering av stora datamängder som stöd i beslutsfattande, övervakning och åtgärder, eller att sköta rutinuppgifter, såsom dokumentation inom tjänsterna och förvaltningen. Den kan även vara ett interaktivt stöd i vård- och omsorgsprocesser samt hjälpa såväl personalen som patienterna i att lära sig och utvecklas. På motsvarande sätt kan den främja bedömningen och utvecklingen av verksamheten samt forskningen.

AI är en bra piga, men en dålig husmor

AI befinner sig för närvarande i en kraftig utvecklingsfas och det är svårt att äga vad allt vi kan tillämpa den på i framtiden. Användningen av AI innebär absolut stora möjligheter, men även stora risker, eftersom man ännu inte har fastställt tillräcklig övervakning av eller tillräckliga bestämmelser för den. En aktör som tillämpar denna nya teknik måste ta hänsyn till detta i sin verksamhet och riskhantering.

För social- och hälsovården håller AI på att utvecklas till en framtida utmärkt piga, men någon husmor blir det aldrig av den. Mänsklig interaktion, empati, professionell bedömning och beslutsfattande är egenskaper som inte kan ersättas med en maskin, vilket innebär att de även i fortsättningen förblir i kunniga händer som tillhör yrkesutbildade inom social- och hälsovården.