Ledigheter under julen – arbetsgivarens är skyldig att höra tehyiternas önskemål

Julen närmar sig i rasande fart och planeringen av tehyiternas ledigheter väcker återigen diskussion. Bestämmelserna i kollektivavtalet för social- och hälsovårdsbranschen i fråga om vårdpersonalens rätt till ledighet under julen är mycket tydliga. Praxis möter dock inte alltid bestämmelserna, så en repetition är på plats.

Image text
Foto: iStock

Tillämpningsanvisningen i § 1 i kap. IV i kollektivavtalet för social- och hälsovårdsbranschen är mycket tydlig. Arbetsgivaren ske ge personalen möjlighet att även framställa önskemål avseende semester under tidpunkter då rusning kulminerar på arbetsplatserna. Detta innebär inte automatiskt att ledigheter beviljas under jultiden, men arbetsgivaren ska dock ta hänsyn till dessa önskemål och tillämpa alterneringsprinciper när ledigheterna planeras.

Mången Tehyit stöter tyvärr alltjämt på en situation där en ledighet under en önskad tidpunkt, till exempel julen, kategoriskt avslås. Detta kan inte godkännas, det kan försämra kraften hos skötarna att orka i arbetet och allmänt inverka negativt på sektorns attraktion. Får många är julhelgerna en särskilt viktig tid tillsammans med familjen och de närmaste.

Tillämpningsanvisningen i kollektivavtalet för social- och hälsovårdsbranschen garanterar inte alla en ledighet under jultiden, men den förpliktar arbetsgivaren att undersöka möjligheterna. Det är viktigt att arbetsgivaren inser att arbetshälsan hos skötarna och branschen attraktion går hand i hand. En rättvis planering av semestrarna är en väsentlig del av detta.

Nu är det dags att kontrollera att arbetsgivarna följer kollektivavtalet för social- och hälsovårdsbranschen, dess tillämpningsanvisning och att skötarna har en genuin möjlighet att vara ledig också under julen, såvitt möjligt. Om det uppstår problem, är det skäl att först tala om saken med sin chef. Om problemet inte går att lösa, är det skäl att ta kontakt med sin förtroendeman, eller med Tehys e-tjänst.

Trygghet i arbetslivet – bli medlem i Tehy

Som medlem i Tehy behöver du inte ensam reda ut svåra frågor. Bli medlem nu så får du hjälp och trygghet i arbetslivet. Du får också glädje och energi! Bli medlem här.