Det lagförslag som nu behandlas i riksdagen, som också innehåller en ändring av grunderna för nödarbete, har beretts allt annat än omsorgsfullt.
För det första är Finland bundet av internationell rätt, enligt vilken arbetslagstiftningen och arbetarskyddsregleringen här ska beredas tillsammans med föreningar som representerar arbetsgivare och arbetstagare på så kallade trepartsbasis. Regleringen av skyddsarbete bereddes av en trepartsarbetsgrupp, där tjänstemännen inte föreslog någon ändring av nödarbetet eller arbetstidslagstiftningen från det nuvarande över huvud taget.
Till lagberedningen hör öppenhet och medborgarinflytande, som också tryggas av Finlands grundlag. I denna fråga hördes uttalanden av medborgare och intressentgrupper om ett lagförslag där nödarbetet inte skulle ha ändrats på något sätt.
Riksdagen har fått ett utlåtande av bedömningsrådet där nödarbete inte har beaktats.
Det av regeringen oberoende rådet för bedömning av lagstiftningen bedömer lagförslagens kvalitet. Ministeriet lämnade in ett lagförslag till bedömningsrådet där nödarbetet inte skulle ha ändrats. Bedömningsrådet har inte kunnat ta ställning till lagförslaget till den del det gäller ändringar i nödarbetet. Riksdagen, det vill säga riksdagsledamöterna, har fått ett utlåtande av bedömningsrådet där ändringen av nödarbetet inte har beaktats.
Driver den "politiska sidan" över den lagliga tjänsteförberedelsen?
Efter att lagberedningen på trepartsbasis avslutats, uttalanden från medborgare och intressentgrupper hörts och lagförslaget sänts till rådet för bedömning av lagförslaget fogades en väsentlig sak till lagförslaget i ministeriet, det vill säga en ändring av grunderna för nödarbete vid arbetskonflikter.
I en intervju med HS berättade en tjänsteman vid ministeriet att detta skedde som en lösning på den "politiska sidan".
I den proposition som är under behandling i riksdagen har man inte alls behandlat de ärenden som man enligt lag är tvungen att behandla när man föreslår att nödarbete ska ändras: man behandlar inte till exempel hur nödarbete vid arbetskonflikter ska tillämpas i andra länder, och i propositionen har man inte beaktat internationella avtal som är bindande för Finland och som är väsentliga med tanke på nödarbetet.
Sådant agerande från regeringens och ministeriernas sida hör inte hemma i en demokrati.