Onko määräaikainen sopimukseni lain mukainen?

Määräaikaisten sopimusten käyttö on yleistä sote-alalla. Työsopimus on työsopimuslain mukaan lähtökohtaisesti toistaiseksi voimassa oleva eli vakituinen. Määräaikainen sopimus on aina poikkeus ja edellyttää lain mukaista perustetta.

kuva: iStock

Tyypillinen määräaikaisuuden peruste on vakituisen työntekijän sijaisuus (mm. perhevapaa, opintovapaa, sairauspoissaolo). Lain mukainen peruste voi olla myös työn luonne, kuten projektityö tai työn kausiluonteisuus. Esimerkiksi kilpailutuksen jälkeen tehty työnantajan ostopalvelusopimus ei ole lähtökohtaisesti peruste määräaikaiselle työsopimukselle.

Lisäksi on hyvä muistaa, että runko- tai puitesopimuksen perusteella tehdyt keikat muodostavat määräaikaisen työsopimuksen, jolle on oltava lain mukainen peruste.

Vaikka jokaiselle työsopimukselle olisikin kirjattu lain mukainen peruste, voi pysyvä työvoimantarve johtaa siihen, että sopimusta tarkastellaan toistaiseksi voimassa olevana. Toisin sanoen työsopimuksia ei saa ketjuttaa perusteetta.

Laissa ei ole määritelty kuinka monta määräaikaista sopimusta voi peräkkäin tehdä eli asiaa arvioidaan tapauskohtaisesti. Mitä pidempään ketjutus on jatkunut, sitä todennäköisempää on, että työsuhdetta on tarkasteltava vakituisena. Tyypillisesti kyse on esimerkiksi tapauksesta, jossa sama henkilö sijaistaa vuosien ajan useita eri henkilöitä heidän poissaolojen perusteella.

Sitooko määräaikainen sopimus?

Meiltä kysytään usein, että voiko määräaikaisesta työsuhteesta irtisanoutua, jos on saanut vakituisen työn muualta. On tärkeää muistaa, että määräaikainen sopimus sitoo myös työntekijää työsuhteen päättymispäivään saakka.

Käytännössä työsuhteen aikaisempi päättyminen saadaan yleensä neuvoteltua työnantajan kanssa ja pääsääntöisesti työnantajat ymmärtävät, miksi työntekijä haluaa siirtyä vakituiseen työhön. Työnantajan kanssa voi siis aina määräaikaisen sopimuksen voimassa ollessa yhteisymmärryksessä sopia, että työsuhde päättyy jo aikaisemmin ennen sovittua määräaikaa. Tällöin voidaan sopia esimerkiksi niin, että kuluva työvuorolista tehdään loppuun.

Mikäli työntekijä haluaa varmistaa irtisanomisen mahdollisuuden, työsopimukseen on mahdollista kirjata irtisanomisehto, jolloin myös määräaikainen sopimus voidaan irtisanoa. Työntekijä voi pyytää tätä kirjattavaksi työsopimukseesi ennen sen allekirjoittamista. Lisäksi työehtosopimuksessa voi olla määräyksiä määräaikaisen työsopimuksen irtisanomisesta.

Pitääkö määräaikainen työsopimukseni uusia, jos olen jäämässä perhevapaalle?

Jos määräaikaisen työsopimuksen päätyttyä samaa työtä on edelleen tarjolla, työnantaja ei saa jättää uusimatta määräaikaisen työntekijän työsopimusta sillä perusteella, että työntekijä jää perhevapaalle. Tästä säädetään tasa-arvolaissa.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos uusi tarjottu määräaikaisuus menee päällekkäin perhevapaan kanssa, on työnantajan palkattava tarvittaessa perhevapaalla olevalle sijainen poissaolon ajaksi.

Työntekijän kannattaa toki ilmoittaa, mielellään kirjallisesti, että on kiinnostunut jatkamaan ja tarvittaessa hakea avoimia paikkoja.

Mikäli sopimusta ei jatketa voi syntyä syrjintäolettama, joka työnantajan pitää pystyä kumoamaan.

Jos epäilet määräaikaisen sopimuksen lain mukaisuutta toimi näin

Tarkista ensin omasta työsopimuksestasi määräaikaisuuden peruste. Jos siitä on epäselvyyttä, ole yhteydessä omaan esihenkilöösi tai luottamusmieheen. Työnantajan on pystyttävä jälkikäteenkin osoittamaan jokaisen työsopimuksen määräaikaisuuden peruste.

Jos sinulla on useita peräkkäisiä määräaikaisia sopimuksia, listaa määräaikaisuudet (alkamis- ja päättymispäivämäärät) ja määräaikaisuuksien perusteet yhteen tiedostoon.

Kyse voi olla pysyvästä työvoiman tarpeesta ja tällöin sopimusta on tarkasteltavana vakituisena. Ole yhteydessä esihenkilöösi tai luottamusmieheen.

Mahdollisessa syrjintäepäilyssä, lue toimintaohjeet tarkemmin Tehyn työelämäoppaasta.

Lisääntyvätkö määräaikaiset sopimukset jatkossa?

Tilastokeskuksen mukaan kaikista palkansaajista 16,7 % oli määräaikaisissa työsuhteissa vuonna 2023. Julkisella sektorilla määräaikaisten sopimusten käyttö oli vieläkin yleisempää, jossa määräaikaisissa työsuhteissa oli 24,8 % palkansaajista.

Maan hallitusohjelmaan on kirjattu, että jatkossa työsopimus olisi mahdollista tehdä määräaikaisena myös ilman erityistä perustetta vuodeksi. Työntekijän näkökulmasta vuoden määräaikainen työsopimus tarkoittaa myös käytännössä pidennettyä ”koeaikaa”. Kun määräaikainen sopimus päättyy, ei työnantajalla ei ole lähtökohtaisesti velvollisuutta jatkaa sopimusta.

Onkin todennäköistä, että määräaikaisuuksien käytön laajentaminen lisää myös perhe- ja raskausvapaasyrjintää entisestään.

Turvaa työelämään – liity Tehyyn

Kun olet Tehyn jäsen, sinun ei tarvitse selvittää yksin vaikeita asioita. Liity nyt jäseneksi, saat apua ja turvan työelämään. Saat myös iloa ja energiaa!