Saamme paljon yhteydenottoja raskaus- ja perhevapaasyrjinnästä

Mikä jatkuu kymmeniä kertoja pätkittäin? Mikä paikkaa, korvaa ja uurastaa – kunnes loppuu ja toinen tulee tilalle? Se on sote-alan ammattilaisen työsopimusten ketjutus, joka päättyy työntekijän raskausvapaailmoitukseen.

kuva: iStock

Tehyyn tulee viikoittain yhteydenottoja raskaus- ja perhevapaasyrjinnästä

Olemme hoitaneet Tehyn oikeuspalveluissa jäseniemme riita-asioita oikeusteitse reilu viisi vuotta.

Tyypillisin käräjäoikeusprosessiin etenevä erimielisyys on hoitoalan ammattilaisen (sairaanhoitaja, lastenhoitaja, fysioterapeutti, ensihoitaja, lähihoitaja, kätilö jne.) määräaikaisen työsopimuksen uusimatta jättäminen tilanteessa, jossa jäsen on kertonut työnantajalleen oman elämänsä suurimpiin kuuluvan ilouutisen vauvaodotuksesta. Ilmoituksen seurauksena työsopimuksen uusiminen muuttuu työpaikalla nahkeaksi ja sijaisuuksille aiemmin aina löytyneet taustavakanssit ja pohjat katoavat eikä uutta työsopimusta tuodakaan enää jäsenelle automaattisesti kulumassa olevan määräaikaisuuden lähestyessä loppumistaan.

Kun työntekijä sitten jää konkreettisesti perhevapaalle eikä uutta sopimusta tarjota, esihenkilö toivottaa hänet usein vieläpä lämpimästi tervetulleeksi takaisin, kunhan hän on palaamassa vaipanvaihdosta takaisin työelämään!

Erityisen raskaaksi tilanteen tekee se, että useita työsopimuksia tehnyt ja vuosia määräaikaisuuksissa kelpoisuutensa osoittanut jäsen jää ilman sopimusta tyhjän päälle taloudellisesti mutta usein myös henkisesti.

Se, että muut määräaikaiset ja myöhemmin työuransa aloittaneetkin ajavat ohi, voi saada tulevan äidin kyseenalaistamaan ammatti-identiteettinsä ja -taitonsa koko alalle ja miettimään jopa alanvaihtoa.

Voiko näin tehdä?

Monta kertaa perhevapaalainen myös ällistyy tapahtumista - miten työnantaja voi toimia näin?

Kysymykseen vastaus on yksinkertainen. Kyllä voi, kun työnantaja toimii laittomasti. Tasa-arvolain määräys, joka kieltää työnantajaa jättämästä uusimatta työsopimusta raskauden taikka perhevapaan takia, kun työtä on edelleen tarjolla, on ollut voimassa yli 30 vuotta.

Siitä huolimatta syrjintäkieltoa rikotaan sote-maailmassa jatkuvasti. Isot, julkisin verorahoin toimivat työnantajat jättävät perhevapaasta ilmoittaneet vaille työsopimuksen jatkoa juuri silloin, kun työntekijä olisi eniten tuen tarpeessa. Tilanne on paitsi kestämätön mutta myös täysin käsittämätön.

Alan henkilöstöpula ja syvä osaajavaje on julkisessa keskustelussa saatu jo riidattomaksi tosiasiaksi. Suomi tarvitsee jokaisen alalle kouluttautuneen osaajan kuin myös lisää vauvoja. Tästä huolimatta työntekijöitä ei sitouteta työhön vakituisilla työsuhteilla, vaikka sijaisuustarpeita on ympäri vuoden valtavasti ja vakinaistamiselle on perusteet.

Työnantajat haluavat turvautua määräaikaisten sijaisreserviin ja sen pyörittämiseen. Tilanne tuntuu hölmöläisten valon kantamiselta säkeissä pimeään pirttiin – ei varmasti toimi ja kaikki sen tietävät!

Pelkkä informaation lisääminen syrjinnästä tuntuu mauttomalta vitsiltä

Äitienpäivänä Helsingin Sanomien julkaiseman jutun mukaan äitien yleisin ammatti Suomessa oli sairaanhoitaja vuonna 2021.  Tämänkin johdosta raskaus- ja perhevapaan kitkeminen on erityisen merkittävää tehyläisten työelämässä.

Teemme Tehyssä tämän toteuttamiseksi töitä joka päivä – lisäämme tietoa kouluttamalla ja julkaisemalla juttuja sekä puuttumalla arkipäivän tilanteisiin, joista jäsenet ovat meihin yhteyksissä. Viime kädessä viemme syrjintätilanteet tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Hallitusohjelmassa on luvattu kohdistaa erityisesti raskaus- ja perhevapaaseen perustuvan syrjinnän ehkäisyyn tehokkaampia keinoja. Tässä kohtaa hallitukselta on puuttunut kokonaan puhti kirjausten saattamiseksi julistuksen tasolta konkretiaksi. Se ei ole esittänyt yhtään todellista keinoa syrjinnän ehkäisyyn.

Informaation lisääminen syrjintäkiellosta, joka on ollut voimassa pidempään kuin useimmat syrjityt ovat ehtineet elää, tuntuu tehyläisestä näkökulmasta perin mauttomalta vitsiltä ja sen faktan peittely-yritykseltä, että tälle asiassa ei olla tekemässä yhtikäs mitään. Kun alan suurimpia työllistäjiä ovat isot julkistyönantajat ja käytännön syrjintätekoja tehdään jopa virkavastuulla, ei tietämättömyys voimassa olevasta lainsäädännöstä voi olla syynä.

Hallitus on lisäämässä syrjintää

Maamme hallitus on itse tekemässä nimenomaisen syrjintäteon ja syventämässä sote-alan syrjintää. Se esittää määräaikaisten työsopimusten käytön poikkeusluonteen purkamista.

Hallitusohjelmassa on kirjaus vuoden mittaisten työsopimusten vapauttamisesta työnantajan mielivallalle. Tämä tapahtuisi poistamalla työsopimuslaista kokonaan vaatimus perustellusta syystä vuoden mittaisiin työsopimuksiin. Tämä tulisi olemaan puhdas heikennys ja uraansa aloittavat sote-alan osaajat joutuisivat automaattisesti pidennettyyn ”koeaikaan” vuoden määräaikaisuudessa.

Syrjintätilanteisiin puuttuminen vaikeutuisi, kun perustetta määräaikaisuudelta ei enää vaadittaisi, ja työnantajat käyttäisivät kategorisesti niille lainsäätäjän osoittamaa vuoden mittaista vuoden maksimimääräaikaa.

Lisätyöpaikkoja ei alalle tulisi syntymään, vaan juuri päinvastoin tämä karkottaisi alalle kouluttautuneita.

Sote-alan raskaus- ja perhevapaasyrjintä on saatava kuriin

Toimivana keinona syrjinnän lopettamiselle on sanktioiden koventaminen. Korulauseet ja ylevät sanat on nyt kulutettu. Vain todella tuntuvien seuraamusten langettaminen ja niiden uhka saa työnantajat toteuttamaan tasa-arvolain syrjintäkieltoja myös arjen tasolla käytännön tekoina. Silloin sote-alan ammattilaisella on työpaikka turvattuna, ja hän voi käyttää rauhassa oikeuttaa perhevapaaseen ilman epävarmuutta ja työnhakemista vauva kainalossa.

Epäiletkö joutuneesi raskaussyrjinnän kohteeksi? Lue työelämäoppaastamme miten sinun kannattaa toimia tällaisessa tilanteessa!

Lue myös Tehy-lehden uutinen, jossa sairaanhoitaja vei raskaussyrjinnän käräjille ja voitti.

Turvaa työelämään – liity Tehyyn

Kun olet Tehyn jäsen, sinun ei tarvitse selvittää yksin vaikeita asioita. Liity nyt jäseneksi, saat apua ja turvan työelämään. Saat myös iloa ja energiaa!

Liity tästä