Ilmoitus on paras puolustus – älä piilottele työpaikalla tapahtunutta väkivaltaa

Tehyn Nyrkkisääntö-kampanjalla vastustetaan hoitoalalla yleistä väkivaltaa. Ongelma on niin vakava ja yleinen, että kaikista väkivalta- ja uhkatilanteista on tehtävä ilmoitus työnantajalle. Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus tehdä vakavista työtapaturmista ilmoitus poliisille ja aluehallintovirastoon.

Työntekijänä sinun on tärkeää ilmoittaa tapaturmasta työnantajalle niin pian kuin mahdollista. Työpaikalla on yleensä sovittu käytännöt, miten ilmoitus tehdään. Tee ilmoitus myös läheltä piti -tilanteista.

Mene lääkäriin heti tai mahdollisimman pian tapaturman sattumisen jälkeen. Myös lääkärin tekemä lausunto on hyvä tarkistaa, että kirjatut tapaturmaa koskevat tiedot ja kuvaus ovat oikein.

Mikäli jäät seuraamaan oireiden kehittymistä kovin pitkään, etkä hakeudu hoitoon, voi tämä vaikuttaa vakuutusyhtiössä korvausasian käsittelyyn ja korvaamisen. Ajallinen viive hoitoon hakeutumisen ja tapaturman sattumisen välillä voi näyttäytyä siten, että myöhemmin alkaneet oireet johtuvatkin jostain muusta kuin työpaikalla sattuneesta työtapaturmasta. Älä siis viivyttele hoitoon hakeutumisessa!

Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu työturvallisuus ja riskien arviointi. Siksi työnantajan on puututtava työssä esiintyvään väkivaltaan ja sen uhkaan.

Työnantajan on viipymättä ilmoitettava vakavasta työtapaturmasta poliisille ja aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle.  Tämä ilmoitusvelvollisuus perustuu lakiin, ilmoittamatta jättäminen on rangaistava teko.

Työnantajan on myös huolehdittava tehtyjen uhkatilanneilmoitusten ja työturvallisuusilmoitusten käsittelystä ja toimenpiteistä, jotta vastaavat tilanteet eivät toistuisi. Työntekijät on myös koulutettava väkivalta- ja uhkatilanteiden hallinnassa.

Työnantajan tulee tehdä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle. Vahinkoilmoitukseen tulee kirjata tarkasti ylös se, miten tapaturma sattui. Lain mukaan vahinkoilmoitus tulee tehdä viipymättä, viimeistään 10 arkipäivän päästä siitä, kun työnantaja/esihenkilö on kuullut tapaturmasta. Varmista, että ilmoitukseen kirjoitettava kuvaus sattuneesta tapaturmasta vastaa omaa käsitystäsi siitä, mitä tapahtui.

Onko työturvallisuusilmoitusten tekemisestä hyötyä?

Tehy teetti vuonna 2021 laajan kyselyn jäsenilleen väkivallasta sote-alalla. Tutkimukseen vastanneista 69 % ilmoitti, että on itse kokenut työssään työuran aikana fyysisen väkivallan uhkaa tai tekoja. Alle 35-vuotiaista vastaajista väkivaltaa tai sen uhkaa oli kokenut peräti 84 %.

Kyselyssä useat vastaajat kokivat, ettei työturvallisuusilmoitusten tekemisestä ole hyötyä, koska ne eivät johda työpaikalla mihinkään. Osa jopa ajatteli, että väkivaltatilanteet kuuluvat työhön ja ovat osa normaalia työtä. Jos kokemuksesi on Tehyn kyselyyn vastanneiden kaltainen - ”ilmoitusten teko on turhaa” - on tilanne vakava ja asia on tuotava esiin työpaikallasi.

Työntekijän tekemästä työturvallisuusilmoituksesta, jää jälki ”mustaa valkoiselle”, siksi ilmoitus on myös työntekijän oikeusturvan kannalta tärkeää. Työturvallisuusilmoituksen tekeminen kuuluu sote-alan ammattilaisen työhön.

Yhtä lailla työnantajan, esihenkilön on käsiteltävä tehdyt ilmoitukset. Ne eivät saa jäädä pöytälaatikkoon. Työpaikalla on mietittävä, miten tilanne olisi voitu ennaltaehkäistä, tuleeko tapahtuneen takia tehdä turvallisuutta parantavia toimenpiteitä, jotta vastaavan kaltainen tilanne ei toistuisi.

Ilmoitusten käsittely ei missään nimessä saa olla ketään syyllistävää, päinvastoin, on vastuullista tehdä ilmoitus, jonka avulla voidaan tehdä asioita toisin ja estää vastaavan kaltainen tapahtuma. Samalla autat mahdollisesti kollegaa joutumasta vastaavaan tilanteeseen. – Ilmoitus on paras puolustus.

"Isku pullosta otsaan ja putosin 24 porrasta alas"

Tehyn julkaisemassa Nyrkkisääntökirjassa 166 sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaista kertoo työssä koetuista väkivaltakokemuksistaan. Osassa kirjan kokemuksista käy ilmi, että työntekijä on jäänyt yksin väkivaltakokemuksensa kanssa, eikä työnantaja ole kysynyt yhtä kysymystä työntekijän voinnista.

Lyhennelmä Nyrkkisääntökirjassa olevasta sairaanhoitajan tarinasta:

”Kohtasin potilaan portaikkojen välisellä tasanteella. Kysyin mihin hän oli menossa potilasvaatteet päällään, sain iskun pullosta otsaani ja putosin 24 porrasta alas. Ollessani tajuton, kollegat nostivat pedille ja lykkäsivät päivystykseen. Tapahtuman seurauksena mm. nenäni oli murtunut. Esihenkilöltä ei tullut minkäänlaista apua, eikä työnantajalta yhtäkään kysymystä voinnista.”

Kasvoluiden murtumat kuuluvat ilmoitettaviin vakaviin työtapaturmiin. Nyrkkisääntökirjan tarinassa työntekijällä ei oman tilansa vuoksi olisi ollut mahdollista ilmoittaa tapahtuneesta väkivaltatilanteesta. Tällöin on tärkeää, että viesti tilanteesta menee toista kautta välittömästi esihenkilölle.

Eikä työnantajakaan tainnut noudattaa lakia, saati huolehtia oman työntekijänsä hyvinvoinnista työssä tapahtuneen väkivaltatilanteen jälkeen.

Lue lisää sote-alalla yleisestä väkivallasta ja sen torjumisesta Tehyn Nyrkkisääntö-kampanjan sivuilta.

Hoitaja asettaa maskia

Turvaa työelämään - liity Tehyyn

Kun olet Tehyn jäsen, sinun ei tarvitse selvittää yksin vaikeita asioita. Liity nyt jäseneksi, saat apua ja turvan työelämään. Saat myös iloa ja energiaa!